https://pneumatyka.info.pl/api.php?action=feedcontributions&user=Artur&feedformat=atomEncyklopedia pneumatyki - Wkład użytkownika [pl]2024-03-29T12:09:34ZWkład użytkownikaMediaWiki 1.22.2https://pneumatyka.info.pl/index.php/Przep%C5%82yw_gazu_przez_ruryPrzepływ gazu przez rury2014-04-03T13:53:49Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Liczba Reynoidsa jest bezwymiarowym współczynnikiem wyrażającym stosunek sił bezwładności do sił lepkości. Określona jest jako:<br />
<br />
<math>Re = D \times w \times \frac{ρ}{η} = D \times \frac{w}{v}</math><br />
<br />
*<math>D</math> - charakterystyczny wymiar liniowy (np. średnica rury) [m]<br />
*<math>w</math> - średnia prędkość przepływu <math>[\frac{m}{s}]</math><br />
*<math>ρ</math> - gęstość <math>[\frac{kg}{m^3}]</math><br />
*<math>η</math> - współczynnik lepkości dynamicznej [Pa<math>\times</math>s]<br />
*<math>v</math>=<math>\frac{η}{ρ}</math> - współczynnik lepkości kinematycznej<br />
<br />
Zasadniczo wyróżniamy dwa typy przepływu przez rurę. Przy Re < 2000 dominują siły lepkości i przepływ staje się laminarny. Oznacza to, że ruch jednych warstw [[Płyn|płynu]] w stosunku do innych jest uporządkowany. Rozkład prędkości w przekroju poprzez warstwy laminarne ma zwykle kształt paraboliczny. Przy Re > 4000 dominują siły bezwładności i przepływ staje się turbulentny z cząstkami poruszającymi się w przekroju w sposób przypadkowy. Rozkład prędkości w przekroju poprzez warstwę przy przekroju turbulentnym staje się rozmyty.W obszarze krytycznym między Re <= 2000 i Re >= 4000 przepływ jest nieokreślony może być laminarny, turbulentny lub stanowić połączenie obu tych stanów. Warunki przepływu są określane przez czynniki takie jak gładkość powierzchni rury lub inne zaburzenia.Rozpoczęcie przepływu przez rurę wymaga określonej różnicy ciśnień lub spadku ciśnienia, które pozwolą na pokonanie sił tarcia w rurze i złączkach. Wartość [[Spadek ciśnienia|spadku ciśnienia]] zależy od średnicy rury jej długości i kształtu jak również od gładkości powierzchni i liczby Reynoldsa.<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Przep%C5%82yw_gazu_przez_dysz%C4%99Przepływ gazu przez dyszę2014-04-03T13:48:35Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Przepływ gazu przez dyszę zależy od stosunku ciśnień po odpowiednich stronach dyszy. Jeżeli [[Ciśnienie|ciśnienie]] za dyszą jest niższe to przepływ się zwiększa, jednakże tylko wtedy gdy ciśnienie przed dyszą ma wartość około dwukrotnie większą. Dalsze zmniejszanie wartości ciśnienia za dyszą nie spowoduje zwiększenia przepływu. Występuje tutaj krytyczny stosunek ciśnień i zależy on od wykładnika izentropowego (k). [[Krytyczny stosunek ciśnień|Krytyczny stosunek ciśnień]] ma miejsce jeżeli prędkość przepływu jest równa prędkości dźwięku w najwęższym przekroju dyszy. Przepływ staje się nadkrytyczny jeżeli wartość ciśnienia za dyszą jest w dalszym ciągu zmniejszana poniżej wartości krytycznej. Przepływ gazu przez dyszę opisuje następujący wzór:<br />
<br />
<math>G = α \times ψ \times p_1 \times 10^5 \times A \times \sqrt{\frac{2}{R \times T_1}}</math><br />
<br />
*<math>G</math> - masowe natężenie przepływu <math>[\frac{kg}{s}]</math><br />
*<math>α</math> - współczynnik dyszy<br />
*<math>ψ</math> - współczynnik przepływu<br />
*<math>A</math> - minimalny przekrój przepływu<br />
*<math>R</math> - indywidualna stała gazowa [<math>\frac{J}{kg}\times</math> K]<br />
*<math>T_1</math> - temperatura bezwzględna przed dyszą [K]<br />
*<math>p_1</math> - ciśnienie bezwzględne<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Przep%C5%82yw_gazu_przez_dysz%C4%99Przepływ gazu przez dyszę2014-04-03T13:48:01Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Przepływ gazu przez dyszę zależy od stosunku ciśnień po odpowiednich stronach dyszy. Jeżeli [[Ciśnienie|ciśnienie]] za dyszą jest niższe to przepływ się zwiększa, jednakże tylko wtedy gdy ciśnienie przed dyszą ma wartość około dwukrotnie większą. Dalsze zmniejszanie wartości ciśnienia za dyszą nie spowoduje zwiększenia przepływu. Występuje tutaj krytyczny stosunek ciśnień i zależy on od wykładnika izentropowego (k). [[Krytyczny stosunek ciśnień|Krytyczny stosunek ciśnień]] ma miejsce jeżeli prędkość przepływu jest równa prędkości dźwięku w najwęższym przekroju dyszy. Przepływ staje się nadkrytyczny jeżeli wartość ciśnienia za dyszą jest w dalszym ciągu zmniejszana poniżej wartości krytycznej. Przepływ gazu przez dyszę opisuje następujący wzór:<br />
<br />
<math>G = α \times ψ \times p_1 \times 10^5 \times A \times \sqrt{\frac{2}{R \times T_1}}</math><br />
<br />
*<math>G</math> - masowe natężenie przepływu [\frac{kg}{s}]<br />
*<math>α</math> - współczynnik dyszy<br />
*<math>ψ</math> - współczynnik przepływu<br />
*<math>A</math> - minimalny przekrój przepływu<br />
*<math>R</math> - indywidualna stała gazowa [<math>\frac{J}{kg}\times</math> K]<br />
*<math>T_1</math> - temperatura bezwzględna przed dyszą [K]<br />
*<math>p_1</math> - ciśnienie bezwzględne<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Prawa_dotycz%C4%85ce_gaz%C3%B3wPrawa dotyczące gazów2014-04-02T06:44:42Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>== Prawo Boyle'a ==<br />
Prawo Boyle'a mówi, że przy stałej temperaturze iloczyn wartości ciśnienia i objętości jest stały. <br />
<br />
<math>p_1 \times V_1 = p_2 \times V_2</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>V</math> = objętość <math>[m^3]</math><br />
<br />
Oznacza to, że jeżeli w procesie sprężania ilość powietrza zmniejszyła się o połowę to ciśnienie wzrosło dwukrotnie. <br />
<br />
== Prawo Charlesa ==<br />
Prawo Charlesa mówi, że objętość gazu zmienia się wprost proporcjonalnie do zmiany jego temperatury.<br />
<br />
<math>{V_1 \over T_1} = {V_2 \over T_2} \Rightarrow \Delta V = {V_1 \over T_1} \times \Delta T</math><br />
<br />
* <math>V</math> = objętość <math>[m^3]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
* <math>\Delta V</math> - różnica objętości<br />
* <math>\Delta T</math> - różnica temperatur<br />
<br />
== Ogólne prawo stanu dla gazów ==<br />
Ogólne prawo stanu dla gazów jest połączeniem praw Boyl'a i Charlesa. Dotyczy one wzajemnych relacji między ciśnieniem, objętością i temperaturą gazu. Jeżeli jedna z tych zmiennych ulega zmianie to zmiana ta ma wpływ na przynajmniej jedną z pozostałych dwóch zmiennych. Można to zapisać w następujący sposób:<br />
<br />
<math>{{p \times v} \over T} = R = stała\ gazowa</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>v</math> - objętość właściwa <math>[\frac{m^3}{kg}]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
* <math>R = R / M</math> - indywidualna stała gazowa <math>[\frac{J}{kg} \times K]</math>)<br />
<br />
Stała R jest nazywana indywidualną stałą gazową i dotyczy właściwości rozpatrywanego gazu. Jeżeli mamy gaz o masie m i objętości V to możemy napisać następujący wzór: <br />
<br />
<math>p \times V = m \times R \times T</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>V</math> - objętość <math>[m^3]</math><br />
* <math>m</math> - masa molowa <math>[kmol]</math><br />
* <math>R</math> - uniwersalna stała gazowa = 8314 <math>[\frac{J}{kmol} \times K]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Prawa_dotycz%C4%85ce_gaz%C3%B3wPrawa dotyczące gazów2014-04-02T06:43:54Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>== Prawo Boyle'a ==<br />
Prawo Boyle'a mówi, że przy stałej temperaturze iloczyn wartości ciśnienia i objętości jest stały. <br />
<br />
<math>p_1 \times V_1 = p_2 \times V_2</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>V</math> = objętość <math>[m^3]</math><br />
<br />
Oznacza to, że jeżeli w procesie sprężania ilość powietrza zmniejszyła się o połowę to ciśnienie wzrosło dwukrotnie. <br />
<br />
== Prawo Charlesa ==<br />
Prawo Charlesa mówi, że objętość gazu zmienia się wprost proporcjonalnie do zmiany jego temperatury.<br />
<br />
<math>{V_1 \over T_1} = {V_2 \over T_2} \Rightarrow \Delta V = {V_1 \over T_1} \times \Delta T</math><br />
<br />
* <math>V</math> = objętość <math>[m^3]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
* <math>\Delta V</math> - różnica objętości<br />
* <math>\Delta T</math> - różnica temperatur<br />
<br />
== Ogólne prawo stanu dla gazów ==<br />
Ogólne prawo stanu dla gazów jest połączeniem praw Boyl'a i Charlesa. Dotyczy one wzajemnych relacji między ciśnieniem, objętością i temperaturą gazu. Jeżeli jedna z tych zmiennych ulega zmianie to zmiana ta ma wpływ na przynajmniej jedną z pozostałych dwóch zmiennych. Można to zapisać w następujący sposób:<br />
<br />
<math>{{p \times v} \over T} = R = stała\ gazowa</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>v</math> - objętość właściwa <math>[\frac{m^3}{kg}</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
* <math>R = R / M</math> - indywidualna stała gazowa <math>[\frac{J}{kg} \times K]</math>)<br />
<br />
Stała R jest nazywana indywidualną stałą gazową i dotyczy właściwości rozpatrywanego gazu. Jeżeli mamy gaz o masie m i objętości V to możemy napisać następujący wzór: <br />
<br />
<math>p \times V = m \times R \times T</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>V</math> - objętość <math>[m^3]</math><br />
* <math>m</math> - masa molowa <math>[kmol]</math><br />
* <math>R</math> - uniwersalna stała gazowa = 8314 <math>[\frac{J}{kmol} \times K]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Wymiana_ciep%C5%82aWymiana ciepła2014-04-02T06:37:28Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Każda różnica [[Temperatura|temperatur]] w obrębie danego ciała lub między dwoma różnymi ciałami prowadzi do wymiany ciepła. W ten sposób zachowana zostaje równowaga termiczna. Wymiana ciepła może odbywać się na trzy różne sposoby: poprzez przewodzenie, konwekcję lub promieniowanie. W rzeczywistości wymiana ciepła odbywa się na te trzy sposoby jednocześnie. <br />
<br />
Przewodnictwo ma miejsce między ciałami stałymi lub między cienkimi warstwami cieczy lub gazu. Poruszające się molekuły przekazują energię kinetyczną do sąsiednich molekuł. <br />
<br />
Konwekcja może odbywać się jako konwekcja swobodna przy ruchu naturalnym mającym miejsce w danym środowisku lub jako konwekcja wymuszona gdzie ruch spowodowany jest na przykład przez pompę albo wentylator. Wymuszona konwekcja powoduje dużo bardziej intensywną wymianę ciepła. <br />
<br />
Wszystkie ciała przy temperaturze powyżej 0°K emitują promieniowanie cieplne. Jeżeli promieniowanie natrafi na ciało to część energii jest absorbowana i zamieniona na ciepło. Ta część która nie została zaabsorbowana przenika przez ciało lub zostaje odbita. Tylko ciała doskonale czarne mogą teoretycznie absorbować całą energię promieniowania. W rzeczywistości wymiana ciepła jest sumą wymian ciepła zachodzących w procesie przewodnictwa, konwekcji i promieniowania. Ogólną zależność pokazuje poniższy wzór:<br />
<br />
<math>q = k \times A \times \Delta T \times t</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>q</math> - ilość ciepła <math>[J]</math><br />
* <math>k</math> - całkowity współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math><br />
* <math>A</math> - powierzchnia <math>[m^2]</math><br />
* <math>\Delta T</math> - różnica temperatur<br />
* <math>t</math> - czas <math>[s]</math><br />
<br />
[[Plik:przemiana-termiczna.svg|frame|center|Przebieg przemiany termicznej w wymienniku ciepła przeciwprądowym i współprądowym.]]<br />
<br />
Wymiana ciepła często ma miejsce między dwoma ciałami przedzielonymi ścianą. Współczynnik przenikania ciepła zależny jest od współczynnika przejmowania ciepła po danej stronie ściany i współczynnika przewodzenia ciepła ściany. W przypadku czystej, płaskiej ściany zachodzi poniższa zależność:<br />
<br />
<math>{1 \over k} = {1 \over \alpha_1} + {d \over \gamma} + {1 \over \alpha_2}</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>\alpha</math> - współczynnik przejmowania ciepła po danej stronie ściany <math>[\frac{W}{m} \times K]</math>,<br />
* <math>d</math> - grubość <math>[m]</math>,<br />
* <math>\gamma</math> - współczynnik przewodzenia ciepła dla ściany <math>[\frac{W}{m} \times K]</math>,<br />
* <math>k</math> = współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math>.<br />
<br />
Ilość przekazanego ciepła na przykład w wymienniku ciepła jest w każdym przekroju zależna od różnicy temperatury w danym przekroju współczynnika przenikania ciepła. Do całej powierzchni przez którą następuje wymiana ciepła stosuje się poniższy wzór:<br />
<br />
<math>Q = k \times A \times \nu_m</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>Q</math> - przekazana ilość ciepła <math>[W]</math>,<br />
* <math>k</math> - współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math>,<br />
* <math>A</math> - powierzchnia przez którą następuje wymiana ciepła <math>[m^2]</math>,<br />
* <math>\nu_m</math> - średnia logarytmiczna różnicy temperatur <math>[K]</math>.<br />
<br />
Średnia logarytmiczna różnicy temperatur jest określana jako stosunek różnicy temperatur panujących w wymienniku ciepła zgodnie ze wzorem:<br />
<br />
<math>\nu_m = { {\nu_1 - \nu_2} \over { ln \nu_1 - ln \nu_2 } }</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>\nu_m</math> - średnia logarytmiczna różnicy temperatur [K],<br />
* <math>\nu</math> - różnica temperatur [K] zgodnie z rysunkiem powyżej.<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Wzory]]<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Wymiana_ciep%C5%82aWymiana ciepła2014-04-02T06:36:16Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Każda różnica [[Temperatura|temperatur]] w obrębie danego ciała lub między dwoma różnymi ciałami prowadzi do wymiany ciepła. W ten sposób zachowana zostaje równowaga termiczna. Wymiana ciepła może odbywać się na trzy różne sposoby: poprzez przewodzenie, konwekcję lub promieniowanie. W rzeczywistości wymiana ciepła odbywa się na te trzy sposoby jednocześnie. <br />
<br />
Przewodnictwo ma miejsce między ciałami stałymi lub między cienkimi warstwami cieczy lub gazu. Poruszające się molekuły przekazują energię kinetyczną do sąsiednich molekuł. <br />
<br />
Konwekcja może odbywać się jako konwekcja swobodna przy ruchu naturalnym mającym miejsce w danym środowisku lub jako konwekcja wymuszona gdzie ruch spowodowany jest na przykład przez pompę albo wentylator. Wymuszona konwekcja powoduje dużo bardziej intensywną wymianę ciepła. <br />
<br />
Wszystkie ciała przy temperaturze powyżej 0°K emitują promieniowanie cieplne. Jeżeli promieniowanie natrafi na ciało to część energii jest absorbowana i zamieniona na ciepło. Ta część która nie została zaabsorbowana przenika przez ciało lub zostaje odbita. Tylko ciała doskonale czarne mogą teoretycznie absorbować całą energię promieniowania. W rzeczywistości wymiana ciepła jest sumą wymian ciepła zachodzących w procesie przewodnictwa, konwekcji i promieniowania. Ogólną zależność pokazuje poniższy wzór:<br />
<br />
<math>q = k \times A \times \Delta T \times t</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>q</math> - ilość ciepła <math>[J]</math><br />
* <math>k</math> - całkowity współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math><br />
* <math>A</math> - powierzchnia <math>[m^2]</math><br />
* <math>\Delta T</math> - różnica temperatur<br />
* <math>t</math> - czas <math>[s]</math><br />
<br />
[[Plik:przemiana-termiczna.svg|frame|center|Przebieg przemiany termicznej w wymienniku ciepła przeciwprądowym i współprądowym.]]<br />
<br />
Wymiana ciepła często ma miejsce między dwoma ciałami przedzielonymi ścianą. Współczynnik przenikania ciepła zależny jest od współczynnika przejmowania ciepła po danej stronie ściany i współczynnika przewodzenia ciepła ściany. W przypadku czystej, płaskiej ściany zachodzi poniższa zależność:<br />
<br />
<math>{1 \over k} = {1 \over \alpha_1} + {d \over \gamma} + {1 \over \alpha_2}</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>\alpha</math> - współczynnik przejmowania ciepła po danej stronie ściany <math>[\frac{W}{m} \times K]</math>,<br />
* <math>d</math> - grubość <math>[m]</math>,<br />
* <math>\gamma</math> - współczynnik przewodzenia ciepła dla ściany <math>\frac{W}{m} \times K]</math>,<br />
* <math>k</math> = współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math>.<br />
<br />
Ilość przekazanego ciepła na przykład w wymienniku ciepła jest w każdym przekroju zależna od różnicy temperatury w danym przekroju współczynnika przenikania ciepła. Do całej powierzchni przez którą następuje wymiana ciepła stosuje się poniższy wzór:<br />
<br />
<math>Q = k \times A \times \nu_m</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>Q</math> - przekazana ilość ciepła <math>[W]</math>,<br />
* <math>k</math> - współczynnik przenikania ciepła <math>[\frac{W}{m^2} \times K]</math>,<br />
* <math>A</math> - powierzchnia przez którą następuje wymiana ciepła <math>[m^2]</math>,<br />
* <math>\nu_m</math> - średnia logarytmiczna różnicy temperatur <math>[K]</math>.<br />
<br />
Średnia logarytmiczna różnicy temperatur jest określana jako stosunek różnicy temperatur panujących w wymienniku ciepła zgodnie ze wzorem:<br />
<br />
<math>\nu_m = { {\nu_1 - \nu_2} \over { ln \nu_1 - ln \nu_2 } }</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>\nu_m</math> - średnia logarytmiczna różnicy temperatur [K],<br />
* <math>\nu</math> - różnica temperatur [K] zgodnie z rysunkiem powyżej.<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Wzory]]<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Silnik_elektrycznySilnik elektryczny2014-04-02T06:22:56Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Najczęściej spotykanym silnikiem elektrycznym jest [[System trójfazowy|trójfazowy]] silnik indukcyjny. Ten typ silnika można spotkać w każdej gałęzi przemysłu. Cichy i niezawodny stanowi ważny element wielu urządzeń np. sprężarek. Silnik elektryczny składa się z dwóch podstawowych części: stacjonarnego stojana i obracającego się wirnika. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, a wirnik przetwarza tę energię na ruch np. na energię mechaniczną.<br />
<br />
[[Plik:snap.svg|frame|center|Przesunięcie między uzwojeniami generatora powoduje sinusoidalny kształt krzywej napięcia w systemie. Maksymalna wartość napięcia ma takie samo przesunięcie jak przesunięcie uzwojeń generatora.]]<br />
<br />
Stojan jest podłączony do trójfazowej sieci zasilającej. Prąd w uzwojeniach stojana wzbudza dynamiczne wirujące pole magnetyczne, które indukuje prąd w wirniku i wzbudza również tam pole magnetyczne. Interakcja między polami magnetycznymi stojana i wirnika powoduje moment obrotowy, który z kolei powoduje obracanie się magnetycznego (poślizg). Zależność tę opisuje wzór:<br />
<br />
<math>n = 2 \times \ f \times \frac{60}{p}</math><br />
<br />
*<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}]</math><br />
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]<br />
*<math>p</math> - liczba biegunów<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Silnik_elektrycznySilnik elektryczny2014-04-02T06:22:20Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Najczęściej spotykanym silnikiem elektrycznym jest [[System trójfazowy|trójfazowy]] silnik indukcyjny. Ten typ silnika można spotkać w każdej gałęzi przemysłu. Cichy i niezawodny stanowi ważny element wielu urządzeń np. sprężarek. Silnik elektryczny składa się z dwóch podstawowych części: stacjonarnego stojana i obracającego się wirnika. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, a wirnik przetwarza tę energię na ruch np. na energię mechaniczną.<br />
<br />
[[Plik:snap.svg|frame|center|Przesunięcie między uzwojeniami generatora powoduje sinusoidalny kształt krzywej napięcia w systemie. Maksymalna wartość napięcia ma takie samo przesunięcie jak przesunięcie uzwojeń generatora.]]<br />
<br />
Stojan jest podłączony do trójfazowej sieci zasilającej. Prąd w uzwojeniach stojana wzbudza dynamiczne wirujące pole magnetyczne, które indukuje prąd w wirniku i wzbudza również tam pole magnetyczne. Interakcja między polami magnetycznymi stojana i wirnika powoduje moment obrotowy, który z kolei powoduje obracanie się magnetycznego (poślizg). Zależność tę opisuje wzór:<br />
<br />
<math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math><br />
<br />
*<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}]</math><br />
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]<br />
*<math>p</math> - liczba biegunów<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Silnik_elektrycznySilnik elektryczny2014-04-02T06:21:40Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Najczęściej spotykanym silnikiem elektrycznym jest [[System trójfazowy|trójfazowy]] silnik indukcyjny. Ten typ silnika można spotkać w każdej gałęzi przemysłu. Cichy i niezawodny stanowi ważny element wielu urządzeń np. sprężarek. Silnik elektryczny składa się z dwóch podstawowych części: stacjonarnego stojana i obracającego się wirnika. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, a wirnik przetwarza tę energię na ruch np. na energię mechaniczną.<br />
<br />
[[Plik:snap.svg|frame|center|Przesunięcie między uzwojeniami generatora powoduje sinusoidalny kształt krzywej napięcia w systemie. Maksymalna wartość napięcia ma takie samo przesunięcie jak przesunięcie uzwojeń generatora.]]<br />
<br />
Stojan jest podłączony do trójfazowej sieci zasilającej. Prąd w uzwojeniach stojana wzbudza dynamiczne wirujące pole magnetyczne, które indukuje prąd w wirniku i wzbudza również tam pole magnetyczne. Interakcja między polami magnetycznymi stojana i wirnika powoduje moment obrotowy, który z kolei powoduje obracanie się magnetycznego (poślizg). Zależność tę opisuje wzór:<br />
<br />
<math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math><br />
<br />
*<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}]<br />
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]<br />
*<math>p</math> - liczba biegunów<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Przemiana_izobarycznaPrzemiana izobaryczna2014-04-02T06:19:29Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>[[Plik:Przemiana-izobaryczna.jpg|frame|center|Izobaryczna zmiana stanu oznacza wzrost objętości przy stałym ciśnieniu.]]<br />
<br />
Podgrzewanie gazu w cylindrze z tłokiem o stałym obciążeniu jest przykładem przemiany izobarycznej. Ilość ciepła określona jest wzorem:<br />
<br />
<math>q = m \times c_p \times (T_2 - T_1)</math><br />
<br />
* <math>q</math> - ilość ciepła <math>[J]</math><br />
* <math>m</math> - masa <math>[kg]</math><br />
* <math>c_p</math> - ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu <math>[\frac{J}{kg} \times K]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
* [[Przemiana izentropowa]]<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Przemiana_izentropowaPrzemiana izentropowa2014-04-02T06:17:53Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Przykładem przemiany izentropowej jest sprężanie gazu w całkowicie izolowanym cylindrze bez wymiany ciepła z otoczeniem lub rozprężanie gazu przez dyszę tak szybkie, że nie ma czasu na żadną wymianę ciepła z otoczeniem. Wzór opisujący ten proces wygląda następująco.<br />
<br />
<math>{p_2 \over p_1} = {({V_1 \over V_2})^\kappa} \Rightarrow {{p_2} \over {p_1}} = {( {{T_2} \over {T_1}} ) }^{\kappa \over {\kappa - 1}}</math><br />
<br />
* <math>p</math> - ciśnienie bezwzględne <math>[Pa]</math><br />
* <math>V</math> - objętość <math>[m^3]</math><br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna <math>[K]</math><br />
* <math>\kappa = {c_p \over c_v}</math><br />
<br />
[[Plik:Przemiana-izentropowa.jpg|frame|center|Jeżeli entropia gazu, który został sprężony, lub rozprężony pozostaje stała to nie ma wymiany ciepła z otoczeniem. Tę zmianę stanu określa prawo Poisson'a.]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/PracaPraca2014-04-02T06:16:01Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Praca mechaniczna definiowana jest jako wynik siły i dystansu na którym siła działa na dane ciało. Dokładnie tak jak w przypadku ciepła praca jest to energia, która przekazywana z jednego ciała do drugiego. Różnica polega na tym, że mamy tu do czynienia z siłą zamiast z [[Temperatura|temperaturą]]. Przykładem jest sprężanie gazu w cylindrze przez poruszający się tłok. Sprężanie następuje na skutek siły wytwarzanej przez poruszający się tłok. W tym samym czasie następuje przekazanie energii między tłokiem i gazem. W pojęciu termodynamiki takie przekazanie energii jest pracą. Suma energii dostarczonej i przekazanej jest zawsze stała. Praca może dać różne rezultaty, np. zmianę energii potencjalnej, kinetycznej lub termicznej. Praca mechaniczna związana ze zmianami objętości gazu lub mieszaniny gazów jest jednym z najważniejszych procesów w termodynamice. Jednostką pracy w układzie SI jest dżul. <math>1[J] = 1[Nm] = 1[Ws]</math>.<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Powietrze_wilgotnePowietrze wilgotne2014-04-01T13:52:10Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>[[Powietrze]] można traktować jako mieszaninę powietrza suchego i pary wodnej. Powietrze, które zawiera parę wodną jest nazywane powietrzem wilgotnym. Wilgotność powietrza może się jednak wahać w bardzo szerokim paśmie wartości. Przypadkami skrajnymi są tutaj powietrze suche i powietrze nasycone. Maksymalne wartość ciśnienia pary wodnej które może występować w powietrzu zwiększa się wraz ze wzrostem [[Temperatura|temperatury]]. Każdej temperaturze odpowiada dana maksymalna wartość ciśnienia pary wodnej. Powietrze nie zawiera zwykle tak dużo pary wodnej aby możliwe było osiągnięcie wartości ciśnienia maksymalnego. Względne [[Ciśnienie|ciśnienie]] pary wodnej (znane również jako wilgotność względna) jest stanem między aktualnym cząstkowym ciśnieniem pary wodnej i ciśnieniem pary nasyconej w tej samej temperaturze. [[Ciśnieniowy punkt rosy|Punkt rosy]] jest to temperatura przy której powietrze jest nasycone parą wodną. W takim stanie przy spadku temperatury następuje kondensacja. Atmosferyczny punkt rosy jest to temperatura przy której para wodna zaczyna się skraplać przy [[Ciśnienie atmosferyczne|ciśnieniu atmosferycznym]]. [[Ciśnieniowy punkt rosy]] odpowiada tej samej wartości temperatury przy zwiększonym ciśnieniu. Opisuje to wzór:<br />
<br />
<math>(p - \phi \times p_s) \times 10^5 \times V = R_a \times m_a \times T</math><br />
<br />
<math>\phi \times p_s \times 10^5 \times V = R_v \times m_v \times T</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>p</math> - całkowite ciśnienie bezwzględne [bar]<br />
* <math>p_s</math> - ciśnienie nasycenia w aktualnej temperaturze [bar]<br />
* <math>\phi</math> - względne ciśnienie pary <br />
* <math>V</math> - całkowita objętość wilgotnego powietrza<br />
* <math>R_a</math> - stała gazowa dla suchego powietrza = 287,1 <math>[\frac{J}{Kg \times K}]</math> <br />
* <math>R_v</math> - stała gazowa dla pary wodnej = 461,3 <math>[\frac{J}{Kg \times K}]</math><br />
* <math>m_a</math> - masa suchego powietrza [kg]<br />
* <math>m_v</math> - masa pary wodnej [kg]<br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna wilgotnego powietrza [K]<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Obj%C4%99to%C5%9Bciowy_wsp%C3%B3%C5%82czynnik_przep%C5%82ywuObjętościowy współczynnik przepływu2014-04-01T13:40:46Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Jednostką w układzie SI określającą objętościowy współczynnik przepływu jest <math>[\frac{m^3}{s}]</math>. Jednakże często stosowaną jednostką jest też <math>[\frac{l}{s}]</math> jeżeli mówimy o objętościowym współczynniku przepływu dla sprężarki. Ten objętościowy współczynnik przepływu nazywany jest wydajnością sprężarki i jest wyrażany w litrach normalnych na sekundę (<math>[\frac{Nl}{s}]</math>) lub określany jako swobodny wydatek powietrza (<math>[\frac{l}{s}]</math>). <br />
Przy przepływie powietrza wyrażonym w litrach normalnych na sekundę (<math>[\frac{Nl}{s}]</math>) wydatek powietrza przeliczany jest do "warunków normalnych" tzn. 1.013 bar i 0°C. Ta jednostka używana jest głównie wtedy jeżeli chcemy określić masowe natężenie przepływu.<br />
<br />
Przy pomocy swobodnego wydatku powietrza wydajność sprężarki przeliczana jest do standardowych warunków panujących przy wlocie powietrza (ciśnienie wlotowe i temperatura wlotowa). W ten sposób można się przekonać ile metrów sześciennych powietrza utworzyłoby sprężone powietrze gdyby jeszcze raz mogło się rozprężyć do warunków otoczenia. Relacja między dwoma objętościowymi współczynnikami przepływu jest następująca (należy zwrócić uwagę, że poniższy wzór nie uwzględnia wilgotności powietrza):<br />
<br />
<math>Q_i = {{Q_n \times (273 + T_i) \times 1,013} \over {273 \times p_i}}</math><br />
<br />
* <math>Q_i</math> - objętościowy współczynnik przepływu jako swobodny wydatek powietrza (l/s)<br />
* <math>Q_n</math> - objętościowy współczynnik przepływu jako iloraz: normalne litry / sekundę (Nl/s)<br />
* <math>T_i</math> - temperatura wlotowa (°C)<br />
* <math>p_i</math> - ciśnienie<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Klasa_czysto%C5%9BciKlasa czystości2014-04-01T12:00:58Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:<br />
* klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi<br />
* klasę zawodnienia<br />
* klasę zaolejenia<br />
<br />
Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.<br />
<br />
Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.<br />
<br />
{| class="wikitable" style="text-align: center;"<br />
! Klasa<br />
! Max wielkość elementów stałych (µm)<br />
! Max stężenie elementów stałych <math>(\frac{mg}{m^3})</math><br />
! Woda - max [[Ciśnieniowy punkt rosy|punkt rosy]] (°C)<br />
! Max stężenie oleju <math>(\frac{mg}{m^3})</math><br />
|-<br />
| 1<br />
| 0,1<br />
| 0,1<br />
| -70<br />
| 0,01<br />
|-<br />
| 2<br />
| 1<br />
| 1<br />
| -40<br />
| 0,1<br />
|-<br />
| 3<br />
| 5<br />
| 5<br />
| -20<br />
| 1<br />
|-<br />
| 4<br />
| 15<br />
| 8<br />
| +3<br />
| 5<br />
|-<br />
| 5<br />
| 40<br />
| 10<br />
| +7<br />
| 25<br />
|-<br />
| 6<br />
| -<br />
| -<br />
| +10<br />
| -<br />
|}<br />
<br />
Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable" style="text-align: center;"<br />
! Zastosowanie sprężonego powietrza<br />
! Olej<br />
! Pył<br />
! Woda<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Zwykłe powietrze użytkowe<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|-<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do nawiewu<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|[[Piaskowanie]]<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|3<br />
|rowspan="2"|-<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Proste roboty lakiernicze<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny<br />
|rowspan="4"|5<br />
|rowspan="4"|3<br />
|rowspan="4"|4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Ogólne powietrze warsztatowe<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Proste malowanie natryskowe<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Narzędzia pneumatyczne<br />
|rowspan="8"|1<br />
|rowspan="8"|1<br />
|rowspan="8"|4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania<br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe <br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Kondycjonowanie <br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|[[Fluidyzacja]]<br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Technika pomiarowo-regulacyjna<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Laboratoria dentystyczne<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Laboratoria fotograficzne<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania <br />
|rowspan="6"|1<br />
|rowspan="6"|1<br />
|rowspan="6"|1 - 3<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Instrumenty pneumatyczne <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Pneumatyka <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Obróbka powierzchniowa <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Technika medyczna <br />
|rowspan="4"|1<br />
|rowspan="4"|1<br />
|rowspan="4"|3 - 4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Przemysł środków spożywczych<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Browary <br />
|rowspan="3"|1<br />
|rowspan="3"|1<br />
|rowspan="3"|1 - 3<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Mleczarnie <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Przemysł farmaceutyczny<br />
|}<br />
<br />
'''Uwaga: pamiętaj, że powyższa tabelka to jedynie zalecenia poglądowe. Jeżeli przymierzasz się do wykorzystania pneumatyki w jednej z powyższych branż skontaktuj się ze specjalistą.'''<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Normy]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Klasa_czysto%C5%9BciKlasa czystości2014-04-01T12:00:21Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:<br />
* klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi<br />
* klasę zawodnienia<br />
* klasę zaolejenia<br />
<br />
Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.<br />
<br />
Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.<br />
<br />
{| class="wikitable" style="text-align: center;"<br />
! Klasa<br />
! Max wielkość elementów stałych (µm)<br />
! Max stężenie elementów stałych <math>(\frac{mg}{m^3})<br />
! Woda - max [[Ciśnieniowy punkt rosy|punkt rosy]] (°C)<br />
! Max stężenie oleju (\frac{mg}{m^3})<br />
|-<br />
| 1<br />
| 0,1<br />
| 0,1<br />
| -70<br />
| 0,01<br />
|-<br />
| 2<br />
| 1<br />
| 1<br />
| -40<br />
| 0,1<br />
|-<br />
| 3<br />
| 5<br />
| 5<br />
| -20<br />
| 1<br />
|-<br />
| 4<br />
| 15<br />
| 8<br />
| +3<br />
| 5<br />
|-<br />
| 5<br />
| 40<br />
| 10<br />
| +7<br />
| 25<br />
|-<br />
| 6<br />
| -<br />
| -<br />
| +10<br />
| -<br />
|}<br />
<br />
Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable" style="text-align: center;"<br />
! Zastosowanie sprężonego powietrza<br />
! Olej<br />
! Pył<br />
! Woda<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Zwykłe powietrze użytkowe<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|-<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do nawiewu<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|[[Piaskowanie]]<br />
|rowspan="2"|-<br />
|rowspan="2"|3<br />
|rowspan="2"|-<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Proste roboty lakiernicze<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny<br />
|rowspan="4"|5<br />
|rowspan="4"|3<br />
|rowspan="4"|4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Ogólne powietrze warsztatowe<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Proste malowanie natryskowe<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Narzędzia pneumatyczne<br />
|rowspan="8"|1<br />
|rowspan="8"|1<br />
|rowspan="8"|4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania<br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe <br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Kondycjonowanie <br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|[[Fluidyzacja]]<br />
|- <br />
| style="text-align:left;"|Technika pomiarowo-regulacyjna<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Laboratoria dentystyczne<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Laboratoria fotograficzne<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania <br />
|rowspan="6"|1<br />
|rowspan="6"|1<br />
|rowspan="6"|1 - 3<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Instrumenty pneumatyczne <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Pneumatyka <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Obróbka powierzchniowa <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Technika medyczna <br />
|rowspan="4"|1<br />
|rowspan="4"|1<br />
|rowspan="4"|3 - 4<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Przemysł środków spożywczych<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Browary <br />
|rowspan="3"|1<br />
|rowspan="3"|1<br />
|rowspan="3"|1 - 3<br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Mleczarnie <br />
|-<br />
| style="text-align:left;"|Przemysł farmaceutyczny<br />
|}<br />
<br />
'''Uwaga: pamiętaj, że powyższa tabelka to jedynie zalecenia poglądowe. Jeżeli przymierzasz się do wykorzystania pneumatyki w jednej z powyższych branż skontaktuj się ze specjalistą.'''<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Normy]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Cz%C4%99stotliwo%C5%9B%C4%87Częstotliwość2014-04-01T11:45:59Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Częstotliwość określa liczbę [[Cykl|cykli]] zjawiska okresowego występujących w jednostce czasu. W układzie SI jednostką częstotliwości jest herc [Hz]. Częstotliwość 1 herca odpowiada występowaniu jednego zdarzenia ([[Cykl|cyklu]]) w ciągu 1 sekundy.<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ciep%C5%82o_w%C5%82a%C5%9BciweCiepło właściwe2014-04-01T11:44:30Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Pojęcie pojemności cieplnej odnosi się do ilości ciepła potrzebnej do podniesienia temperatury 1[kg] danej substancji o 1[K]. W związku z tym jednostką pojemności cieplnej będzie <math>[\frac{J}{kg}] \times [K]</math>. Co za tym idzie jednostką molowej pojemności cieplnej będzie <math>[\frac{J}{mol}] \times [K]</math>. Poniżej przedstawiono powszechnie używane oznaczenia:<br />
<br />
* <math>c_p</math> - ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu,<br />
* <math>c_v</math> - ciepło właściwe przy stałej objętości,<br />
* <math>C_p</math> - molowe ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu,<br />
* <math>C_v</math> - molowe ciepło właściwe przy stałej objętości.<br />
<br />
Ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu jest zawsze większa niż ciepło właściwe przy stałej objętości. Ciepło właściwe dla danej substancji nie jest jednakże stała i wzrasta zasadniczo wraz ze wzrostem temperatury. Ze względów praktycznych często może być stosowana wartość średnia. Dla substancji płynnych i stałych cp ≈ cv ≈ c. Energia potrzebna do ogrzania danej masy od temperatury t1 do t2 wyrażona będzie w następujący sposób:<br />
<br />
* <math>Q = m \times c \times (t2 - t1)</math>,<br />
* <math>Q</math> - energia cieplna (<math>[W]</math>),<br />
* <math>m</math> - masowe natężenie przepływu,<br />
* <math>c</math> - ciepło właściwe (<math>[\frac{J}{kg}] \times [K]</math>),<br />
* <math>t</math> - temperatura (<math>[K]</math>).<br />
<br />
Wyjaśnieniem dlaczego wartość <math>c_p</math> jest większa niż <math>c_v</math> jest praca przy rozprężaniu jaką musi wykonać gaz będący pod stałym ciśnieniem. Stosunek między <math>c_p</math> i <math>c_v</math> określany jako kappa (<math>\kappa</math>). Kappa ma stałą wartość dla określonego typu molekuły, np. 1,667 dla gazu doskonałego jednoatomowego; 1,4 dla dwuatomowego i 1,33 dla wieloatomowych.<br />
<br />
<math>\kappa = {c_p \over c_v} = {C_p \over C_v}</math><br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ci%C5%9Bnienie_atmosferyczneCiśnienie atmosferyczne2014-04-01T11:38:10Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Siła wywierana przez słup powietrza atmosferycznego na jednostkę powierzchni w wyniku swego ciężaru. Na poziomie morza średnia wartość [[Ciśnienie|ciśnienia]] atmosferycznego wynosi: <math>1[atm] = 760[Tr] = 101325[Pa] = 101325 [\frac{N}{m^2}]</math> i maleje wraz ze wzrostem wysokości.<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Ciśnienie]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ci%C5%9BnienieCiśnienie2014-04-01T11:36:23Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Parcie słupa powietrza sięgającego od poziomu morza do atmosfery na jeden centymetr kwadratowy wynosi ok. 10,13[N]. Dlatego bezwzględne [[Ciśnienie atmosferyczne|ciśnienie atmosferyczne]] na poziomie morza wynosi ok. <math>10,13 \times 104[\frac{N}{m^2}]</math>. Wg jednostek układu SI jest to 1[Pa] (Pascal). Proste działania rachunkowe pokazują, że <math>1[bar] = 1 \times 105[Pa]</math>. Im większa jest wysokość ponad poziomem morza tym niższe jest ciśnienie atmosferyczne i odwrotnie.<br />
<br />
[[Plik:relacje-cisnienia.svg|frame|center|Ciśnienie - schemat]]<br />
<br />
Większość manometrów rejestruje różnicę między ciśnieniem w zbiorniku i lokalnym ciśnieniem atmosferycznym. Dlatego też w celu ustalenia wartości ciśnienia rzeczywistego należy do odczytu dodać wartość lokalnego ciśnienia atmosferycznego.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Ciśnienie akustyczne]]<br />
<br />
[[Ciśnienie atmosferyczne]]<br />
<br />
== Bibliografia dodatkowa ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Ciśnienie]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ci%C5%9BnienieCiśnienie2014-04-01T11:35:58Z<p>Artur: Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.</p>
<hr />
<div>Parcie słupa powietrza sięgającego od poziomu morza do atmosfery na jeden centymetr kwadratowy wynosi ok. 10,13[N]. Dlatego bezwzględne [[Ciśnienie atmosferyczne|ciśnienie atmosferyczne]] na poziomie morza wynosi ok. <math>10,13 \times 104[\frac{N}{m^2}]</math>. Wg jednostek układu SI jest to 1[Pa] (Pascal). Proste działania rachunkowe pokazują, że <math>1[bar] = 1 \times 105[Pa]. Im większa jest wysokość ponad poziomem morza tym niższe jest ciśnienie atmosferyczne i odwrotnie.<br />
<br />
[[Plik:relacje-cisnienia.svg|frame|center|Ciśnienie - schemat]]<br />
<br />
Większość manometrów rejestruje różnicę między ciśnieniem w zbiorniku i lokalnym ciśnieniem atmosferycznym. Dlatego też w celu ustalenia wartości ciśnienia rzeczywistego należy do odczytu dodać wartość lokalnego ciśnienia atmosferycznego.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Ciśnienie akustyczne]]<br />
<br />
[[Ciśnienie atmosferyczne]]<br />
<br />
== Bibliografia dodatkowa ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Ciśnienie]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/MocMoc2014-04-01T11:29:21Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Moc jest iloczynem pracy i jednostki czasu. Jednostką mocy w układzie SI jest wat. <math>1W = 1\frac{J}{s}</math>. Na przykład moc lub pobór energii odniesione do wałka napędowego sprężarki są liczbowo zbliżone do ciepła emitowanego przez jednostkę, powiększonego o ciepło unoszone w sprężonym gazie<ref>Atlas Copco, Technika Sprężonego Powietrza - poradnik (Atlas Copco Airpower NV), 13</ref>.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Moc czynna bierna pozorna|Relacje pomiędzy mocą czynną, bierną i pozorną]]<br />
<br />
==Przypisy==<br />
<references/><br />
<br />
== Bibliografia dodatkowa ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Category:Jednostki]]<br />
[[Category:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/MocMoc2014-04-01T11:28:55Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową.</p>
<hr />
<div>Moc jest iloczynem pracy i jednostki czasu. Jednostką mocy w układzie SI jest wat. 1W = 1\frac{J}{s}. Na przykład moc lub pobór energii odniesione do wałka napędowego sprężarki są liczbowo zbliżone do ciepła emitowanego przez jednostkę, powiększonego o ciepło unoszone w sprężonym gazie<ref>Atlas Copco, Technika Sprężonego Powietrza - poradnik (Atlas Copco Airpower NV), 13</ref>.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Moc czynna bierna pozorna|Relacje pomiędzy mocą czynną, bierną i pozorną]]<br />
<br />
==Przypisy==<br />
<references/><br />
<br />
== Bibliografia dodatkowa ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Category:Jednostki]]<br />
[[Category:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Milimetr_s%C5%82upa_rt%C4%99ciMilimetr słupa rtęci2014-04-01T11:28:04Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową.</p>
<hr />
<div>1 mmHg czyli milimetr słupa rtęci jest to ciśnienie wywierane przez słup rtęci o wysokości 1mm i o gęstości 13.5951 <math>\frac{g}{cm^3}</math> w temperaturze 0°C gdy przyspieszenie ziemskie ma wartość standardową 9.80665 <math>\frac{m}{s^2}</math>. W przybliżeniu 1 atm = 760 mmHg.<br />
<br />
[[Kategoria:Jednostki]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ci%C5%9Bnienie_atmosferyczneCiśnienie atmosferyczne2014-04-01T11:26:57Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową.</p>
<hr />
<div>Siła wywierana przez słup powietrza atmosferycznego na jednostkę powierzchni w wyniku swego ciężaru. Na poziomie morza średnia wartość [[Ciśnienie|ciśnienia]] atmosferycznego wynosi: <math>1 atm = 760 Tr = 101325 Pa = 101325 \frac{N}{m^2}</math> i maleje wraz ze wzrostem wysokości.<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Ciśnienie]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Ciep%C5%82o_w%C5%82a%C5%9BciweCiepło właściwe2014-04-01T11:25:41Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową.</p>
<hr />
<div>Pojęcie pojemności cieplnej odnosi się do ilości ciepła potrzebnej do podniesienia temperatury 1 kg danej substancji o 1 K. W związku z tym jednostką pojemności cieplnej będzie <math>\frac{J}{kg} \times K</math>. Co za tym idzie jednostką molowej pojemności cieplnej będzie <math>\frac{J}{mol} \times K</math>. Poniżej przedstawiono powszechnie używane oznaczenia:<br />
<br />
* <math>c_p</math> - ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu,<br />
* <math>c_v</math> - ciepło właściwe przy stałej objętości,<br />
* <math>C_p</math> - molowe ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu,<br />
* <math>C_v</math> - molowe ciepło właściwe przy stałej objętości.<br />
<br />
Ciepło właściwe przy stałym ciśnieniu jest zawsze większa niż ciepło właściwe przy stałej objętości. Ciepło właściwe dla danej substancji nie jest jednakże stała i wzrasta zasadniczo wraz ze wzrostem temperatury. Ze względów praktycznych często może być stosowana wartość średnia. Dla substancji płynnych i stałych cp ≈ cv ≈ c. Energia potrzebna do ogrzania danej masy od temperatury t1 do t2 wyrażona będzie w następujący sposób:<br />
<br />
* <math>Q = m \times c \times (t2 - t1)</math>,<br />
* <math>Q</math> - energia cieplna (<math>W</math>),<br />
* <math>m</math> - masowe natężenie przepływu,<br />
* <math>c</math> - ciepło właściwe (<math>\frac{J}{kg} \times K</math>),<br />
* <math>t</math> - temperatura (<math>K</math>).<br />
<br />
Wyjaśnieniem dlaczego wartość <math>c_p</math> jest większa niż <math>c_v</math> jest praca przy rozprężaniu jaką musi wykonać gaz będący pod stałym ciśnieniem. Stosunek między <math>c_p</math> i <math>c_v</math> określany jako kappa (<math>\kappa</math>). Kappa ma stałą wartość dla określonego typu molekuły, np. 1,667 dla gazu doskonałego jednoatomowego; 1,4 dla dwuatomowego i 1,33 dla wieloatomowych.<br />
<br />
<math>\kappa = {c_p \over c_v} = {C_p \over C_v}</math><br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]<br />
[[Kategoria:Wzory]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/BarBar2014-04-01T11:20:46Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową w jednostkach.</p>
<hr />
<div>Jednostka ciśnienia stosowana w technice płynów i gazów, obok obowiązującej jednostki ciśnienia w układzie SI - Pascala (Pa), aktualnie dopuszczona do stosowania. <br />
<br />
==Tablica konwersji==<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
!Jednostka<br />
!Przelicznik<br />
|-<br />
|<math>Pa</math><br />
|100000<br />
|-<br />
|<math>Mpa</math><br />
|0,1<br />
|-<br />
|<math>atm</math><br />
|0,9869233<br />
|-<br />
|<math>\frac{kG}{m^2}</math><br />
|10197,1621298<br />
|-<br />
|<math>at</math><br />
|1,0197162<br />
|-<br />
|<math>\frac{kG}{mm^2}</math><br />
|0,0101972<br />
|-<br />
|<math>\frac{dyn}{cm^2}</math><br />
|1000000<br />
|-<br />
|<math>mmHg</math><br />
|750,0637554<br />
|-<br />
|<math>mmH_2O</math><br />
|10197,1621298<br />
|-<br />
|<math>PSI</math><br />
|14,5037738<br />
|-<br />
|<math>inHg</math><br />
|29,5299714<br />
|-<br />
|<math>inH_2O</math><br />
|401,4629309<br />
|}<br />
<br />
[[Category:Jednostki]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-04-01T11:18:55Z<p>Artur: Zamiana dzielenia na formę ułamkową w jednostce metr na sekundę kwadrat.</p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r \times F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m \times g</math><br />
<br />
<math>F=1[kg] \times 9,81[\frac{m}{s^2}]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] \times [\frac{m}{s^2}]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M_0=9,81[Nm]</math>.<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-04-01T11:15:31Z<p>Artur: Zamiana gwiazdek na iloczyn skalarny</p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r \times F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m \times g</math><br />
<br />
<math>F=1[kg] \times 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] \times [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M_0=9,81[Nm]</math>.<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/BistabilnyBistabilny2014-04-01T10:21:14Z<p>Artur: Interpunkcja</p>
<hr />
<div>Układ lub element posiadający dwa stany stabilne, np. włączony/wyłączony, otwarty/zamknięty, itp.<br />
<br />
[[Category:Definicje]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-03-31T13:21:18Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r * F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m * g</math><br />
<br />
<math>F=1[kg] * 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] * [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M_0=9,81[Nm]</math>.<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Jednostki]]</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-03-31T13:19:49Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r * F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m * g</math><br />
<br />
<math>F=1[kg] * 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] * [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M_0=9,81[Nm]</math>.</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-03-31T13:19:19Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r * F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m * g</math><br />
<br />
<math>F=1[kg] * 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] * [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M0=9,81[Nm]</math>.</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-03-31T13:18:45Z<p>Artur: </p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M_0=r * F</math><br />
<br />
gdzie <math>M_0</math> - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m * g</math><br />
<math>F=1[kg] * 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] * [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M0=9,81[Nm]</math>.</div>Arturhttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Moment_obrotowyMoment obrotowy2014-03-31T13:16:03Z<p>Artur: Utworzono nową stronę "Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na..."</p>
<hr />
<div>Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.<br />
<br />
Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:<br />
<br />
<math>M0=r * F</math><br />
<br />
gdzie M0 - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.<br />
<br />
<br />
Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:<br />
<br />
<math>F=m * g</math><br />
<math>F=1[kg] * 9,81[m/s^2]</math><br />
<br />
<br />
Ponieważ <math>[N]=[kg] * [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.<br />
<br />
<br />
Z powyższego otrzymujemy <math>M0=9,81[Nm]</math>.</div>Artur