https://pneumatyka.info.pl/api.php?action=feedcontributions&user=Lukas&feedformat=atomEncyklopedia pneumatyki - Wkład użytkownika [pl]2024-03-29T04:49:52ZWkład użytkownikaMediaWiki 1.22.2https://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_dwustronnego_dzia%C5%82aniaSiłownik dwustronnego działania2022-03-16T08:16:38Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik, w którym ruch tłoczyska w obie strony odbywa się na skutek oddziaływania ciśnienia sprężonego powietrza.<br />
<br />
<player width="750px" height="200px" align="center">Silownik.swf|Zasada działania siłownika</player><br />
[[Plik:Silownik2.svg|frame|center|[https://blog.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/budowa-silownika-pneumatycznego/ Budowa siłownika dwustronnego działania]]]<br />
<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_dwustronnego_dzia%C5%82aniaSiłownik dwustronnego działania2022-03-16T08:16:15Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik, w którym ruch tłoczyska w obie strony odbywa się na skutek oddziaływania ciśnienia sprężonego powietrza.<br />
<br />
<player width="750px" height="200px" align="center">Silownik.swf|Zasada działania siłownika</player><br />
[[Plik:Silownik2.svg|frame|center|https://blog.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/budowa-silownika-pneumatycznego/ Budowa siłownika dwustronnego działania]]<br />
<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_dwustronnego_dzia%C5%82aniaSiłownik dwustronnego działania2022-03-16T08:16:06Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik, w którym ruch tłoczyska w obie strony odbywa się na skutek oddziaływania ciśnienia sprężonego powietrza.<br />
<br />
<player width="750px" height="200px" align="center">Silownik.swf|Zasada działania siłownika</player><br />
[[Plik:Silownik2.svg|frame|center|[https://blog.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/budowa-silownika-pneumatycznego/ Budowa siłownika dwustronnego działania]]<br />
<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T08:10:33Z<p>Lukas: /* Ostatnio na forum */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T08:10:23Z<p>Lukas: /* Ostatnio na blogu */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>https://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T08:09:28Z<p>Lukas: /* Ostatnio na blogu */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>https://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>https://blog.pneumatig.eu/feed/</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T08:08:59Z<p>Lukas: /* Ostatnio na blogu */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>https://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>https://blog.pneumatig.eu/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T08:08:48Z<p>Lukas: /* Ostatnio na forum */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>https://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Kalkulator_Przep%C5%82ywuKalkulator Przepływu2022-03-16T08:04:26Z<p>Lukas: /* Kalkulator na twojej stronie */</p>
<hr />
<div>Poniżej znajduje się kalkulator dynamicznie przeliczający jednostki przepływu. Wystarczy w pierwsze pole wpisać wartość liczbową, a następnie określić jednostki. Zmiana jednostki spowoduje natychmiastową zmianę wyniku. Wartości są zaokrąglane do 3 miejsc po przecinku.<br />
<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
<br />
== Kalkulator na twojej stronie ==<br />
Powyższy kalkulator przepływu możesz bardzo łatwo osadzić na swojej stronie internetowej. W tym celu załącz na stronie w miejscu gdzie ma pojawić się kalkulator następujący kod JavaScript:<br />
<br />
<code><script type="text/javascript" src="https://static.pneumatig.eu/public/flow.js" charset="utf-8"></script><br />
<br />
<script type="text/javascript"><br />
drawFlowConverter();<br />
</script></code><br />
<br />
[[Kategoria:Kalkulatory]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Kalkulator_Ci%C5%9BnieniaKalkulator Ciśnienia2022-03-16T08:03:37Z<p>Lukas: /* Kalkulator na twojej stronie */</p>
<hr />
<div>Poniżej znajduje się kalkulator dynamicznie przeliczający jednostki ciśnienia. Wystarczy w pierwsze pole wpisać wartość liczbową, a następnie określić jednostki. Zmiana jednostki spowoduje natychmiastową zmianę wyniku. Wartości są zaokrąglane do 3 miejsc po przecinku.<br />
<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
<br />
== Kalkulator na twojej stronie ==<br />
Powyższy kalkulator ciśnienia możesz bardzo łatwo osadzić na swojej stronie internetowej. W tym celu załącz na stronie w miejscu gdzie ma pojawić się kalkulator następujący kod JavaScript:<br />
<br />
<code><script type="text/javascript" src="https://static.pneumatig.eu/public/pressure.js" charset="utf-8"></script><br />
<br />
<script type="text/javascript"><br />
drawPressureConverter();<br />
</script></code><br />
<br />
[[Kategoria:Kalkulatory]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T07:51:24Z<p>Lukas: /* Ostatnio na forum */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T07:51:14Z<p>Lukas: /* Ostatnio na forum */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>https://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T07:50:57Z<p>Lukas: /* Ostatnio na blogu */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2022-03-16T07:50:11Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.eu/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManowakuometrManowakuometr2022-03-16T07:32:01Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>[https://pneumatig.eu/manometry/manowakuometry.html Manowakuometr] to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, które na jednej tarczy wskazuje jednocześnie ciśnienie większe od ciśnienia atmosferycznego (otoczenia) jak i ciśnienie mniejsze od ciśnienia otoczenia. Manowakuometry wykorzystywane są tam gdzie może pojawić się próżnia. Tego typu urządzenia pomiarowe często są bardzo precyzyjne i pokazują nawet najmniejsze wahania ciśnienia.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]], [[Manometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Pomiar ciśnienia]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|description=Manowakuometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia, które może rejestrować zarówno ciśnienie wyższej jak i niższe od ciśnienia otoczenia<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_jednostronnego_dzia%C5%82aniaSiłownik jednostronnego działania2022-03-16T07:23:05Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>[[Siłownik pneumatyczny|Siłownik]] w którym ruch tłoczyska w jedną stronę następuje na skutek oddziaływania ciśnienia sprężonego powietrza, ruch w przeciwną stronę odbywa się w inny sposób, najczęściej sprężyną. W zależności od tego, czy podane ciśnienie powoduje wysuniecie tłoczyska, czy wsunięcie - dzielą się, odpowiednio, na siłowniki o działaniu prostym i odwrotnym.<br />
<br />
[[Plik:Silownik1-1.svg|frame|center|Siłownik tłokowy o działaniu prostym.1. cylinder, 2. tłoczysko, 3.sprężyna, 4. tłok, 5. zespół uszczelnień, px - sygnał wejściowy (ciśnienie)ly - sygnał wyjściowy (przesunięcie), F - siła przenoszona na tłoczysko]]<br />
<br />
[[Plik:Silownik1-2.svg|frame|center|Siłownik tłokowy o działaniu odwrotnym.]]<br />
<br />
[https://pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-tlokowe-iso-m/jednostronnego-dzialania.html Siłownik jednostronnego działania]<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_jednostronnego_dzia%C5%82aniaSiłownik jednostronnego działania2022-03-16T07:22:56Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>[[Siłownik pneumatyczny|Siłownik]] w którym ruch tłoczyska w jedną stronę następuje na skutek oddziaływania ciśnienia sprężonego powietrza, ruch w przeciwną stronę odbywa się w inny sposób, najczęściej sprężyną. W zależności od tego, czy podane ciśnienie powoduje wysuniecie tłoczyska, czy wsunięcie - dzielą się, odpowiednio, na siłowniki o działaniu prostym i odwrotnym.<br />
<br />
[[Plik:Silownik1-1.svg|frame|center|Siłownik tłokowy o działaniu prostym.1. cylinder, 2. tłoczysko, 3.sprężyna, 4. tłok, 5. zespół uszczelnień, px - sygnał wejściowy (ciśnienie)ly - sygnał wyjściowy (przesunięcie), F - siła przenoszona na tłoczysko]]<br />
<br />
[[Plik:Silownik1-2.svg|frame|center|Siłownik tłokowy o działaniu odwrotnym.]]<br />
<br />
[https://pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-tlokowe-iso-m/jednostronnego-dzialania.html Siłownik jednostronnego działania]]<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManowakuometrManowakuometr2020-11-06T07:55:43Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Manowakuometr to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, które na jednej tarczy wskazuje jednocześnie ciśnienie większe od ciśnienia atmosferycznego (otoczenia) jak i ciśnienie mniejsze od ciśnienia otoczenia. [https://pneumatig.eu/manometry/manowakuometry.html Manowakuometry] wykorzystywane są tam gdzie może pojawić się próżnia. Tego typu urządzenia pomiarowe często są bardzo precyzyjne i pokazują nawet najmniejsze wahania ciśnienia.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]], [[Manometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Pomiar ciśnienia]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|description=Manowakuometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia, które może rejestrować zarówno ciśnienie wyższej jak i niższe od ciśnienia otoczenia<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManowakuometrManowakuometr2020-11-06T07:55:20Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Manowakuometr to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, które na jednej tarczy wskazuje jednocześnie ciśnienie większe od ciśnienia atmosferycznego (otoczenia) jak i ciśnienie mniejsze od ciśnienia otoczenia. [https://pneumatig.eu/manometry/manowakuometry.html Manowakuometry]wykorzystywane są tam gdzie może pojawić się próżnia. Tego typu urządzenia pomiarowe często są bardzo precyzyjne i pokazują nawet najmniejsze wahania ciśnienia.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]], [[Manometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Pomiar ciśnienia]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|description=Manowakuometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia, które może rejestrować zarówno ciśnienie wyższej jak i niższe od ciśnienia otoczenia<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Hannover_MesseHannover Messe2017-06-07T07:26:27Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Największe na świecie targi przemysłowe, odbywające się co dwa lata, w Hanowerze (Niemcy). Na targach pojawia się co roku około 6500 wystawców z całego świata, oraz ponad ćwierć miliona odwiedzających. <br />
<br />
[[Kategoria:Targi]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Pneumatig.euPneumatig.eu2016-07-05T12:50:36Z<p>Lukas: Przekierowanie do Http://www.pneumatig.eu</p>
<hr />
<div>#REDIRECT [[http://www.pneumatig.eu]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManowakuometrManowakuometr2016-04-28T10:26:26Z<p>Lukas: Utworzono nową stronę "Manowakuometr to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, które na jednej tarczy wskazuje jednocześnie ciśnienie większe od ciśnienia atmosferycznego (otoczeni..."</p>
<hr />
<div>Manowakuometr to urządzenie służące do pomiaru ciśnienia, które na jednej tarczy wskazuje jednocześnie ciśnienie większe od ciśnienia atmosferycznego (otoczenia) jak i ciśnienie mniejsze od ciśnienia otoczenia. Wykorzystywane tam gdzie może pojawić się próżnia. Tego typu urządzenia pomiarowe często są bardzo precyzyjne i pokazują nawet najmniejsze wahania ciśnienia.<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]], [[Manometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Pomiar ciśnienia]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|description=Manowakuometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia, które może rejestrować zarówno ciśnienie wyższej jak i niższe od ciśnienia otoczenia<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManometrManometr2016-04-28T10:19:23Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Ciśnieniomierz z metalową przeponą, która odkształcając się, oddziałuje na wskazówkę mechaniczną przemieszczającą się po skali. Manometr wskazuje nadciśnienie. Do pomiaru podciśnienia służy [[wakuometr]].<br />
<br />
Urządzenie które wskazują ciśnienie zarówno większe jak i mniejsze od ciśnienia otoczenia nazywane są [[Manowakuometr|manowakuometrami]].<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=manometr,pomiar nadciśnienia,ciśnieniomierz,ciśnieniomierze,pomiar ciśnienia,manometry do pneumatyki,manometry pneumatyczne<br />
|description=Manometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia. Sercem działania manometru jest metalowa przepona odkształcająca wskazówkę mechaniczną. Zobacz kompletną definicję w Encyklopedii Pneumatyki.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/ManometrManometr2016-04-28T10:19:10Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Ciśnieniomierz z metalową przeponą, która odkształcając się, oddziałuje na wskazówkę mechaniczną przemieszczającą się po skali. Manometr wskazuje nadciśnienie. Do pomiaru podciśnienia służy [[wakuometr]].<br />
<br />
Urządzenie które wskazują ciśnienie zarówno większe jak i mniejsze od ciśnienia otoczenia nazywane są [[manowakuometrami|Manowakuometr]].<br />
<br />
== Zobacz też ==<br />
[[Wakuometr]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=manometr,pomiar nadciśnienia,ciśnieniomierz,ciśnieniomierze,pomiar ciśnienia,manometry do pneumatyki,manometry pneumatyczne<br />
|description=Manometr to urządzenie dokonujące pomiaru ciśnienia. Sercem działania manometru jest metalowa przepona odkształcająca wskazówkę mechaniczną. Zobacz kompletną definicję w Encyklopedii Pneumatyki.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-03-11T07:36:42Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. Nakładka jest dostępna, w zależności od producenta, w różnych kształtach i rozmiarach, ale ogólna zasada pozostaje ta sama.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg|center|frame|Siłownik antyobrotowy (zdjęcie pobrane z [http://www.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-kompaktowe-dm/dm-antyobrotowe.html www.pneumatig.eu])]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-03-11T07:36:10Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. Nakładka jest dostępna, w zależności od producenta w różnych kształtach i rozmiarach, ale ogólna zasada pozostaje ta sama.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg|center|frame|Siłownik antyobrotowy (zdjęcie pobrane z [http://www.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-kompaktowe-dm/dm-antyobrotowe.html www.pneumatig.eu])]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-03-11T07:32:57Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. Nakładka jest dostępna, w zależności od producenta w różnych kształtach i rozmiarach, ale ogólna zasada pozostaje ta sama.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg|center|frame|Siłownik antyobrotowy (zdjęcie pobrane z [http://www.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-kompaktowe-dm/dm-antyobrotowe.html|www.pneumatig.eu])]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-03-11T07:32:38Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. Nakładka jest dostępna, w zależności od producenta w różnych kształtach i rozmiarach, ale ogólna zasada pozostaje ta sama.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg|center|frame|Siłownik antyobrotowy (zdjęcie pobrane z [www.pneumatig.eu|http://www.pneumatig.eu/silowniki-pneumatyczne/silowniki-kompaktowe-dm/dm-antyobrotowe.html])]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-03-11T07:31:00Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. Nakładka jest dostępna, w zależności od producenta w różnych kształtach i rozmiarach, ale ogólna zasada pozostaje ta sama.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg|center|frame|Siłownik antyobrotowy]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/AutomaticonAutomaticon2016-03-02T08:19:08Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Targi Automaticon to międzynarodowe targi automatyki i pomiarów, które co roku odbywają się w marcu w Warszawie.<br />
<br />
== Przyznawane nagrody ==<br />
[[Plik:zloty-medal-automaticon.jpg|right|frame]]<br />
Główną nagrodą przyznawaną co roku na targach Automaticon jest Złoty Medal. Złoty medal jest przyznawany firmom za innowacyjne produkty, rozwiązania i technologie zaprezentowane na targach.<br />
<br />
== Automaticon 2016 ==<br />
W roku 2016 targi odbyły się w dniach od 1 do 4 marca w Warszawie. Pojawiło się tam 309 wystawców z czego około 40 spoza Polski (17 firm niemieckich, 6 włoskich, 5 czeskich i 12 z innych krajów).<br />
<br />
== Automaticon 2015 ==<br />
Na targach w 2015 roku wystawiało się 316 wystawców reprezentujących 740 firm z kraju i ze świata. Szacuje się, że pojawiło się tam 11000 odwiedzających.<br />
<br />
== Automaticon 2014 ==<br />
W 2014 roku targi trwały od 25 do 28 marca w Warszawskim Centrum Expo XXI. Na targach swoje stoiska miało 305 z Polski i świata.<br />
<br />
=== Zakres tematyczny ===<br />
# Aparatura kontrolno-pomiarowa i elementy automatyki:<br />
## Elementy systemów sterowania procesami przemysłowymi<br />
## Systemy monitorowania procesów<br />
## Przemysłowe sieciowe systemy komunikacyjne<br />
## Przemysłowe urządzenia alarmowe<br />
## Czujniki i przetworniki pomiarowe<br />
## Aparatura i systemy pomiarowe<br />
## Systemy wizyjne<br />
## Elementy wykonawcze<br />
## Inne elementy i podzespoły<br />
# Automatyzacja:<br />
## Analogowe i cyfrowe systemy sterowania procesami przemysłowymi<br />
## Projektowanie systemów automatyzacji<br />
## Kompletacja systemów (dostaw)<br />
## Montaż i uruchamianie systemów automatyzacji<br />
# Robotyzacja:<br />
## Roboty przemysłowe<br />
## Oprogramowanie dla robotów przemysłowych<br />
<br />
== Automaticon 2013 ==<br />
W roku 2013 na targach wystawiło się 315 firm. Przez targi przewinęło się 11 tysięcy odwiedzających.<br />
<br />
=== Złote medale ===<br />
Złote medale w 2013 uzyskały:<br />
# ATEQ PL Sp. z o.o. - Detektor nieszczelności dla linii produkcyjnych typ ATEQ F5200.<br />
# EQ SYSTEM Sp. z o.o. - ASPROVA APS - planowanie produkcji w czasie rzeczywistym, w wielu wariantach ekonomicznych<br />
# FESTO Sp. z o.o. - Siłownik elektryczny EPCO z pozycjonerem silnika CMMO-ST<br />
# KEYENCE INTERNATIONAL Belgium - TM-3000 Series - High - Speed 2D measurement Sensor<br />
# KUKA Roboter CEE GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce - KR 6 R6900 sixx AGILUS<br />
# Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP - Mały robot do rozpoznania PIAP GRYFR<br />
# RELPOL S.A. - Elektroniczny przekaĽnik czasowy MT-W-17S-11-9240<br />
<br />
== Odnośniki zewnętrzne ==<br />
* [http://www.automaticon.pl Oficjalna strona targów]<br />
<br />
[[Kategoria:Targi]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-02-29T12:18:18Z<p>Lukas: /* Najbardziej popularne */</p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages offset=1>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-02-29T12:17:14Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages>7</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-02-29T12:16:45Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages>5</TopTenPages><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-02-29T12:16:09Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
<br />
== Najbardziej popularne ==<br />
<TopTenPages>5</TopTenPages><br />
<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Zasady_regulacji_dla_spr%C4%99%C5%BCarek_wyporowychZasady regulacji dla sprężarek wyporowych2016-02-29T11:41:20Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>== Upust ciśnienia ==<br />
Oryginalną metodą regulacji dla sprężarki jest zawór nadmiarowy ciśnienia, który umożliwia ujście ciśnienia do atmosfery. Zawór w swojej najprostszej wersji może być utrzymywany przy pomocy sprężyny, a napięcie sprężyny określa wartość ciśnienia końcowego. Często zamiast tego stosowany jest serwo - zawór, który jest sterowany przy pomocy regulatora. Umożliwia to łatwą kontrolę ciśnienia, a zawór może również działać jako zawór odciążający podczas uruchamiania sprężarki pod ciśnieniem. Upust ciśnienia wymaga dużej ilości energii ponieważ sprężarka musi stale pokonywać pełne przeciwciśnienie. Wariant, który jest stosowany w mniejszych sprężarkach opiera się na odciążaniu sprężarki poprzez całkowite otwarcie zaworu tak by sprężarka musiała pokonać ciśnienie atmosferyczne. Zużycie energii jest tu zdecydowanie mniejsze. Ta metoda jest często stosowana w sprężarkach procesowych gdzie gaz nie może być wypuszczany do atmosfery lub jest na to zbyt cenny.<br />
<br />
[[Plik:Upust-cisnienia.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Przewód obejściowy ==<br />
Regulacja przy zastosowaniu przewodu obejściowego opiera się na tej samej zasadzie co regulacja przy pomocy zaworu nadmiarowego. Różnica polega na tym, ze uwolnione powietrze pod ciśnieniem jest schładzane i kierowane ponownie do wlotu sprężarki.<br />
<br />
[[Plik:Przewod-obejsciowy.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Przepustnica przy wlocie powietrza ==<br />
Dławienie przy pomocy przepustnicy jest łatwym sposobem na ograniczenie przepływu. Poprzez zwiększenie stosunku ciśnień w sprężarce w zależności i zależnie od wytworzonego podciśnienia przy wlocie. Metoda ta jest jednak możliwa do stosowania tylko przy małych zakresach regulacji. Sprężarki z wtryskiem cieczy mające duży dopuszczalny stosunek ciśnień mogą być jednakże regulowane aż do 10% swojej maksymalnej wydajności. Ta metoda wymaga stosunkowo dużej ilości energii ze względu na wysoki stosunek ciśnień.<br />
<br />
[[Plik:Przepustnica-przy-wlocie-powietrza.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Upust ciśnienia i przepustnica przy wlocie powietrza ==<br />
Najczęściej obecnie stosowana metoda regulacji, która obejmuje maksymalny zakres regulacji (O - 100%) przy niskim poborze energii - tylko 15 - 20% energii pełnego dociążenia przy odciążonej sprężarce (przepływ zerowy).<br />
<br />
Zawór wlotowy jest zamknięty z niewielką tylko szczeliną otwarta w tym samym czasie gdy zawór wydmuchowy otwiera się i uwalnia wychodzące ze sprężarki powietrze. Element sprężający pracuje wtedy przy próżni przy wlocie i niewielkim przeciwciśnieniu. Istotnym elementem jest to, by upust powietrza odbywał się szybko oraz to, by upuszczana ilość była niewielka po to by uniknąć niepotrzebnych strat przy przejściu ze stanu dociążenia do stanu odciążenia. System wymaga własnego zbiornika powietrza, którego wielkość jest uzależniona od wymaganej różnicy ciśnień między wartością ciśnienia dociążania i odciążania i dopuszczalnej liczby cykli odciążania w ciągu godziny.<br />
<br />
[[Plik:Upust-cisnienia-przepustnica.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Start / stop ==<br />
Sprężarki o mocy mniejszej niż 5-10 kW często są sterowane poprzez całkowite wyłączenie silnika elektrycznego w chwili gdy ciśnienie osiągnie górną wartość graniczną i ponowne uruchamianie gdy ciśnienie dojdzie do dolnej wartości granicznej. Ta metoda wymaga dużej pojemności systemu lub dużej różnicy ciśnień między ciśnieniem zatrzymania i uruchomienia w celu zminimalizowania obciążenia silnika elektrycznego. Jest to efektywna metoda regulacji pod warunkiem, że ilość uruchomień na jednostkę czasu jest utrzymywana na niskim poziomie.<br />
<br />
[[Plik:Start-stop.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Regulacja prędkości obrotowej ==<br />
Silnik spalinowy, turbina lub też sterowany przy pomocy częstotliwości silnik elektryczny kontrolują prędkość obrotową silnika i co za tym idzie natężenie przepływu. Jest to efektywna metoda na osiągnięcie równego ciśnienia wylotowego.<br />
<br />
Zakres regulacji zależy od typu sprężarki, ale największy jest przy sprężarkach z wtryskiem płynu. Często regulacja prędkości obrotowej i upust ciśnienia są ze sobą powiązane, przy zastosowaniu lub bez zastosowania przepustnicy wlotowej, przy niskim stopniu dociążenia.<br />
<br />
[[Plik:Regulacja-predkosci-obrotowej.svg|frame|center]]<br />
<br />
== Zmienna wielkość portu wylotowego ==<br />
Wydajność sprężarki tłokowej może być regulowana poprzez zmianę położenia portu wylotowego w obudowie wzdłużnie w kierunku do wlotu. Jednakże ta metoda wymaga dużej ilości energii przy dociążeniach częściowych i jest stosunkowo rzadko stosowana.<br />
<br />
== Odciążanie zaworu ssawnego ==<br />
W sprężarkach tłokowych można efektywnie dokonywać upustu poprzez mechaniczne wymuszanie otwarcia zaworu wlotowego. Powietrze jest wtedy wypompowywane i wpompowywane pod tłokiem przy minimalnych stratach energii często niższych niż 10% mocy na wałku przy dociążeniu.<br />
<br />
W przypadku sprężarek obustronnego działania mamy do czynienia z odciążaniem wielostopniowym gdzie jeden cylinder w danym czasie jest równoważony w celu lepszego dopasowania wydajności do zapotrzebowania. Inna metodą stosowaną w sprężarkach procesowych jest umożliwienie otwarcia zaworu podczas części ruchu skokowego tłoka i w ten sposób osiągnięcie stałej kontroli przepływu.<br />
<br />
[[Plik:Element-odciazajacy.svg|frame|center|Urządzenie odciążające w sprężarce tłokowej.]]<br />
<br />
== [[Szkodliwa objętość sprężarki|Objętość szkodliwa]] ==<br />
Zmiana objętości szkodliwej w sprężarkach tłokowych powoduje zmniejszenie stopnia napełnienia i w konsekwencji i zmniejszenie wydajności sprężarki. Objętość szkodliwa jest zmieniana przy pomocy podłączonych zewnętrznie zbiorników.<br />
<br />
== Pełne dociążenie - odciążenie - stop ==<br />
Jest to najpopularniejsza metoda regulacji stosowana w przypadku sprężarek o mocy większej niż 5 kW łącząca duży zakres regulacji z niskimi stratami. Praktycznie jest to kombinacja metody start / stop i różnych systemów odciążania.<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Sprężarki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Por%C3%B3wnanie_spr%C4%99%C5%BCarek_wyporowych_i_dynamicznychPorównanie sprężarek wyporowych i dynamicznych2016-02-29T11:40:53Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Krzywa wydajności sprężarek odśrodkowych różni się wyraźnie od podobnej krzywej wydajności dla [[Sprężarki wyporowe|sprężarek wyporowych]]. Sprężarka odśrodkowa jest maszyną o zróżnicowanej wydajności i stałym ciśnieniu, natomiast sprężarka wyporowa jest maszyną o stałej wydajności i zmiennym ciśnieniu.<br />
[[Plik:Krzywe-dociazania-sprezarki.jpg|center|frame|Wykres przedstawia krzywe dociążania dla sprężarki odśrodkowej i sprężarki wyporowej podczas zmiany dociążania przy stałej prędkości obrotowej.]]<br />
Inną różnicą jest np. to, że sprężarka wyporowa uzyskuje większy spręż nawet przy małej prędkości w odróżnieniu od osiągających dużą prędkość sprężarek odśrodkowych. Sprężarki odśrodkowe są natomiast przystosowane do dużych ilości przepływającego powietrza.<br />
<br />
[[Kategoria:Sprężarki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/TemperaturaTemperatura2016-02-29T11:40:16Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Temperatura gazu jest trudniejsza do jasnego zdefiniowania niż jego ciśnienie. Temperatura jest wskaźnikiem energii kinetycznej molekuł. Poruszają się one szybciej w wyższej temperaturze a ich ruch zamiera w temperaturze zera bezwzględnego. Na tym zjawisku opiera się skala Kelvina. Z drugiej strony stopniowanie jest takie samo jak w skali Celsjusza, a relacja między tymi skalami jest następująca:<br />
<br />
<math>T = t + 273,2</math><br />
<br />
gdzie:<br />
* <math>T</math> - temperatura bezwzględna (K)<br />
* <math>t</math> - temperatura (°C)<br />
<br />
[[Plik:temperatura.svg|center|frame|Powyższy rysunek pokazuje zależność pomiędzy skalą Celcjusza i skalą Kelvina. W skali Celcjusza 0 jest to temperatura zamarzania wody: w skali Kelvina 0 jest to zero bezwzględne.]]<br />
<br />
== Bibliografia ==<br />
* {{Book_AC}}<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Kategoria:TargiKategoria:Targi2016-02-29T11:39:51Z<p>Lukas: Utworzono nową stronę "Główne targi branżowe Polskie i zagraniczne."</p>
<hr />
<div>Główne targi branżowe Polskie i zagraniczne.</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_bezt%C5%82oczyskowySiłownik beztłoczyskowy2016-02-29T11:36:59Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik, który do przenoszenia siły wykorzystuje zabierak sprzężony z tłokiem mechanicznie, magnetycznie lub cięgnem. W takim siłowniku można uzyskać większe przemieszczenia niż w siłowniku tłoczyskowym, ze względu na brak zjawiska wyboczenia tłoczyska. Popularnym przedstawicielem tej grupy jest siłownik ze sprzężeniem mechanicznym z przeciętą wzdłuż tuleją cylindra, w której przemieszcza się tłok sprzężony z zewnętrznym suwakiem (mechanicznie).<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_kompaktowySiłownik kompaktowy2016-02-29T11:25:32Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>[[Siłownik pneumatyczny|Siłownik pneumatyczny]] nie posiadający [[Amortyzacja|amortyzacji]], o typowym [[Skok|skoku]] do 200 mm, którego konstrukcja, zastosowane materiały i profil tulei pozwalają na minimalizację jego masy oraz umieszczenie dodatkowego wyposażenia (jak np. elementy mocujące, czujniki położenia tłoka itp.) w głównym zarysie siłownika.<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
[[Kategoria:Urządzenia]]<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Kategoria:Si%C5%82ownikiKategoria:Siłowniki2016-02-29T11:24:52Z<p>Lukas: Utworzono nową stronę "Kategoria zawiera różne hasła związane z działaniem, budową oraz rodzajami siłowników pneumatycznych. Dodatkowo zamieszczamy tu definicję różnych akcesoriów ..."</p>
<hr />
<div>Kategoria zawiera różne hasła związane z działaniem, budową oraz rodzajami siłowników pneumatycznych. Dodatkowo zamieszczamy tu definicję różnych akcesoriów powiązanych z siłownikami.</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-02-29T11:23:06Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy (z zabezpieczeniem przed obrotem) siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko, zamocowaną na dwóch dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska. <br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]<br />
<br />
[[Kategoria:Siłowniki]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-02-29T11:21:26Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy - siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko zamocowaną na dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska.<br />
<br />
[[Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-02-29T11:21:21Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy - siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko zamocowaną na dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska.<br />
<br />
[[Plik:Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg]]<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Plik:Silownik-antyobrotowy-dm-a_1_1_1_1_1.jpgPlik:Silownik-antyobrotowy-dm-a 1 1 1 1 1.jpg2016-02-29T11:20:55Z<p>Lukas: Siłownik z zabezpieczeniem antyobrotowym</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Siłownik z zabezpieczeniem antyobrotowym<br />
== Licencja ==<br />
{{CC-BY-NC-ND}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Si%C5%82ownik_antyobrotowySiłownik antyobrotowy2016-02-29T11:11:50Z<p>Lukas: Utworzono nową stronę "Siłownik antyobrotowy - siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko zamocowaną na dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska...."</p>
<hr />
<div>Siłownik antyobrotowy - siłownik wyposażony w specjalną nakładkę na tłoczysko zamocowaną na dodatkowych prowadnicach, która zapobiega obracaniu się tłoczyska.<br />
<br />
[[Kategoria:Definicje]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Hannover_MesseHannover Messe2016-01-08T14:04:43Z<p>Lukas: Utworzono nową stronę "Największe na świecie targi przemysłowe, odbywające się każdego roku, w Hanowerze (Niemcy). Na targach pojawia się co roku około 6500 wystawców z całego świa..."</p>
<hr />
<div>Największe na świecie targi przemysłowe, odbywające się każdego roku, w Hanowerze (Niemcy). Na targach pojawia się co roku około 6500 wystawców z całego świata, oraz ponad ćwierć miliona odwiedzających. <br />
<br />
[[Kategoria:Targi]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-01-08T14:00:18Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, choć nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wnaStrona główna2016-01-08T14:00:06Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Witamy w nowej odsłonie encyklopedii pneumatyki. Encyklopedia jest nieustannie rozwijana, nowe hasła pojawiają się raczej nieregularnie. Aby zacząć przeglądać zawartość skorzystaj z wyszukiwarki, lub przejdź od razu do jednej z [[Special:Categories|kategorii]]. <br />
<br />
== Najnowsze hasła ==<br />
<recent limit="6"/><br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na forum ==<br />
<rss max=4 nocat=1>http://forum.pneumatyczne.pl/.xml/?type=rss</rss><br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== Ostatnio na blogu ==<br />
<rss max=3 nocat=1>http://blog.pneumatig.pl/feed</rss><br />
{{col-end}}<br />
<br />
{{col-begin|width=100%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Ciśnienia]] ==<br />
{{#widget:PressureConverter}}<br />
{{col-break|width=4%}}<br />
{{col-break|width=48%}}<br />
<br />
== [[Kalkulator Przepływu]] ==<br />
{{#widget:FlowConverter}}<br />
{{col-end}}<br />
<br />
<br />
__NOTOC__<br />
<br />
{{#seo:<br />
|keywords=pneumatyka,encyklopedia pneumatyki,pneumatyczna wiki,pneumatyka wiki,wikipedia pneumatyki,encyklopedia pneumatyczna<br />
|description=Encyklopedia pneumatyki - wszystkie hasła związane z pneumatyką w jednym miejscu. Znajdziesz u nas wzory, wykresy, animacje oraz definicje wielu haseł związanych z pneumatyką.<br />
}}</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/Historia_Atlas_CopcoHistoria Atlas Copco2016-01-08T13:59:30Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>== 1873-1890: Imponujący początek ==<br />
Według pierwszego statutu firmy z 21 lutego 1873 celem AB Atlas była produkcja i sprzedaż wszelkiego rodzaju materiałów do budowy i eksploatacji kolei, a także stworzenie niezbędnych warsztatów. Po debiucie na rynku firma AB Atlas miała niezwykle dużą liczbę akcjonariuszy ( 50 osób), z których żaden nie miał więcej niż 10% kapitału zakładowego. Największym udziałowcem była rodzina Wallenbergów, która poprzez swój bank Enskilda w Sztokholmie mogła udzielać spółce znaczących pożyczek.<br />
<br />
Inicjatorem założenia spółki był 36-letni inżynier Eduard Fränckel, który został jej pierwszym dyrektorem zarządzającym. Swoją wizją podzielił się z przemysłowcem D.O. Francke i finansistą A.O. Wallenberg'iem. Obaj panowie zainteresowali się projektem. Zakupili dużą działkę w Sztokholmie rozpoczynając budowę imponującej fabryki. Współczesne sprawozdania na temat przemysłu chwalą pierwszą fabrykę Atlas'a za wszechstronność i zaawansowane rozwiązania techniczne.<br />
<br />
Na samym początku Atlas przejęła jednego z największych producentów pojazdów szynowych w kraju, firmę Söner Ekenbergs w Södertälje. W 1875 przyszła Atlas Copco zatrudniała już 780 pracowników. Cała produkcja odbywała się zgodnie z obowiązującymi normami. Firma Atlas była największą operacją inżynieryjną w tym okresie w Szwecji.<br />
<br />
== Pojawiają się problemy ==<br />
[[Plik:Atlas_copco_1.jpg|right|frame]]<br />
Mimo, że wyniki w pierwszych latach wskazywały na świetlaną przyszłość spółki, czekały ją poważne problemy. Wkrótce stało się jasne, że Atlas został stworzony na zbyt dużą skalę.<br />
<br />
Produkty Atlasa nie mogły być sprzedawane z odpowiednim zyskiem, firma nie była w stanie konkurować z mniejszymi i bardziej efektywnymi producentami pracującymi dla kolei. Zarząd spółki podjął szereg kroków w celu wytworzenia bardziej rentownych produktów zamiennych. Tymi produktami były stałe konstrukcje takie jak mosty, struktury budynków i wieże kościelne. AB Atlas zbudowało min. otwarty w 1878 r. most Vasa w Sztokholmie i otwarty w 1906 r. most św.Eryka.<br />
<br />
W 1883 roku 30-letni Knut Wallenberg wraz z dyrektorem banku Enskilda zastąpił swojego ojca "u steru" Atlas'a. Do tej pory, przez kilka kolejnych lat firma przynosiła straty. W 1887 roku Eduard Fränckel został zmuszony do opuszczenia firmy, a nowym dyrektorem zarządzającym został mianowany Oscar Lamm. W 1890r z powodu sytuacji gospodarczej firma AB Atlas uległa likwidacji. Została jednak odbudowana znowu dzięki pomocy finansowej Wallenberg'ów i banku Enskilda.<br />
<br />
== Lata restrukturyzacji 1891-1916: Zmiana kierunku ==<br />
Przed przystąpieniem do likwidacji, zarząd Atlas'a rozpoczął strategiczny zwrot w kierunku wytwarzania bardziej zaawansowanych produktów, takich jak silniki parowe i obrabiarki. Na przełomie wieku nadal około połowy zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa poświęcano produkcji wagonów kolejowych. Jednak w ciągu ostatnich lat funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo (przed rokiem 1917), zestaw oferowanych przez firmę produktów uległ zmianie. Era urządzeń kolejowych zbliżała się do końca. Produkcja wagonów została zatrzymana ostatecznie 1911 roku. Firma Atlas skupiła się na bardziej obiecujących obszarach rynku i rozpoczęła produkcję dobrze zaprojektowanych obrabiarek i kół pasowych ze stali.<br />
<br />
== Produkty z potencjałem ==<br />
[[Plik:Atlas_copco_2.jpg|left|frame]]<br />
Tuż przed rozpoczęciem I wojny światowej, firma Atlas weszła w nowe obszary produktów o dużym potencjale: sprężarki i maszyny na sprężone powietrze. Dzięki własnej linii produkcyjnej firma stworzyła młoty pneumatyczne, które wkrótce stały się bezcennymi narzędziami, na które ,tak jak na części zamienne do nich, zapotrzebowanie stale rosło.<br />
<br />
Rzemieślnicy o wysokich kompetencjach otrzymali zadanie sporządzenia kopii z prototypów stworzonych przez projektantów. Narzędzia zostały rozwinięte dzięki intensywnej współpracy między ich użytkownikami, projektantami i rzemieślnikami. Opinia o narzędziach Atlasa, ich wysokiej wydajności i niezawodności, zaczęła rozprzestrzeniać się tworząc spontaniczne zapotrzebowanie na nie, u innych szwedzkich firm.<br />
<br />
Już w 1901 roku, pierwsze młoty pneumatyczne i wiertarki zostały oficjalnie wprowadzone na linie produkcyjne Atlas'a. Gustaf Ryd był innowatorem pierwszych młotów pneumatycznych. W 1904 roku została wyprodukowana sprężarka tłokowa, w 1905 pierwszy pneumatyczny sprzęt do wiercenia w kamieniu, a w 1910 Gustaf Andersson rozbudował młoty pneumatyczne do zaawansowanej konstrukcji zasilanej silnikiem z zaworem tłoczkowym. W 1909r nowym dyrektorem zarządzającym firmy Atlas został Gunnar Jacobsson, który rozszerzył ofertę pneumatyki o nowe narzędzia i sprężarki powietrza.<br />
<br />
== Fuzja i ekspansja międzynarodowa 1917-1949: AB Diesels Motorer ==<br />
[[Plik:Atlas_copco_3.jpg|right|frame|silnik Rudolfa Diesla]]<br />
W 1898 roku uzyskano prawa do produkcji opatentowanego silnika Rudolfa Diesla. W tym celu założono nową firmę o nazwie AB Diesels Motorer. Inżynierowie umiejętnie doskonalili oryginalny licencjonowany produkt, który był bardzo surowy.<br />
<br />
W 1906 roku młody inżynier o nazwisku Jonas Hesselman dokonał innowacji tworząc mechanizm cofania silnika Diesla. Dzięki temu pomysłowi otworzył się rynek dla dużych silników diesla montowanych na statkach.<br />
<br />
Przełom dla AB Diesels Motorer przyszedł w 1912 roku, częściowo dzięki wydarzeniu, w które spółka została pośrednio zaangażowana. Rok wcześniej, norweski badacz Roald Amundsen dotarł do zatoru lodowego wokół bieguna południowego. Jego statek "Fram", był wyposażony w 180-konny silnik, który pracował idealnie w trudnych warunkach. W drodze powrotnej z bieguna, Amundsen wysłał telegram do Diesels Motorer o treści: "Z silnikiem Diesla doskonałe". Zainspirowało to pracowników Diesels Motorer, aby nazwać wszystkie swoje silniki mianem "Polar". W 1917 roku Atlas AB połączyła się z AB Diesel Motorer, stając się AB Atlas Diesel. W tym samym czasie zatrzymano produkcję parowozów. Atlas wydał 174-ty, ostatni parowóz w 1917 roku.Połączone spółki cieszyły się dużym popytem na swoje produkty do depresji roku 1920.<br />
<br />
== Lata wojny ==<br />
W chwili wybuchu I wojny światowej, firma Atlas miała już spore dochody z eksportu dzięki sieci zagranicznych biur sprzedaży. W czasie wojny sieć upadła, a eksport narzędzi pneumatycznych został zatrzymany. W latach powojennych, firma Atlas Diesel skupiła więc swoje wysiłki na rozwoju i eksporcie silnika diesel'a.<br />
<br />
W 1924 roku Atlas Diesel w celu zwiększenia płynności i zmniejszenia kosztów odsetek, postanowił sprzedać niektóre budynki i akcje. Większość ziemi w centrum Sztokholmu, gdzie pół wieku wcześniej wybudowano warsztaty Atlas'a została sprzedana. Najbardziej dochodowe działy firmy tj. produkcja sprężarek, narzędzi pneumatycznych i silników z zapłonem samoczynnym, zostały przeniesione na południowy wschód od Sztokholmu, do miejscowości Sickla. Mniej opłacalne takie jak dział blachy, produkcji sprzętu transportowego i stolarnię całkowicie zamknięto.<br />
<br />
== Więcej sprężonego powietrza ==<br />
[[Plik:Atlas_copco_4.jpg|left|frame|Mimo położenia nacisku na silniki Diesla, to właśnie produkty związane ze sprężonym powietrzem odnosiły największy sukces przynosząc dochody.]]<br />
<br />
Zasada ścisłej interakcji z odbiorcą w trakcie rozwijania swoich narzędzi pneumatycznych doprowadziła do wielu ważnych odkryć. W roku 1910 Gustaf Andersson opracował młoty pneumatyczne o zaawansowanej konstrukcji wyposażone w silnik z zaworem szpulowym. W 1930 David Roos opracował wysokowydajny lekki kompresor typu łopatkowego. W 1933 r kolejnymi wynalazcami okazali się Herman Pyk i John Munck, którzy opracowali przenośną sprężarkę z bezpośrednim wtryskiem oleju.<br />
<br />
== Szwedzka metoda ==<br />
W 1936 roku Atlas Diesel przedstawił swoją lekką i wytrzymałą jednoosobową wiertarkę pneumatyczną do wiercenia w skale. Zastosowano w niej opracowane przez Erik'a Ryd'a sterowanie nożne, za pomocą pedała pneumatycznego, a także wiertło z węglika wolframu. Zwiększyło to wydajność i zracjonalizowało zużycie powietrza.<br />
<br />
Po zakończeniu wojen światowych firma Atlas rozpoczęła intensywne prace nad zwiększeniem eksportu. W powojennej Europie konkurencja była spora, a ceny urządzeń wiertniczych wyjątkowo niskie. Dyrektor generalny firmy, którym był w tym czasie Walter Wehtje uświadomił sobie że Atlas ma do zaoferowania klientom coś więcej niż narzędzia do wiercenia. Firma Atlas zaprezentowała swoją "szwedzką metodę", umożliwiającą obsługę całego procesu wiercenia w skale, przez jedną osobę. Metoda wkrótce stała się znana całemu światu, jako doskonałe i wydajne rozwiązanie w technologii wiercenia kamienia.<br />
<br />
== Światowa sprzedaż i serwis ==<br />
Szwedzka metoda oferowała oczywiste zalety w stosunku do produktów konkurencyjnych na rynku światowym. Wyćwiczeni w wierceniu pracownicy i inżynierowie zostali rozesłani po całym świecie, aby prezentować metodę bezpośrednio u klientów. Łatwo przekonali ich do jej wyższości nad innymi metodami.<br />
<br />
Mimo innowacyjności swojego produktu, Atlas Diesel chcąc utrzymać wysoką sprzedaż na świecie, musiała otworzyć przedstawicielstwa na rynkach lokalnych. Zarządzono niezwłoczne utworzenie ponad 20 nowych firm handlowych. Dzięki tej strategii w drugiej połowie 1940 roku sprzedaż produktów z branży sprężonego powietrza wzrosła 10-cio krotnie.<br />
<br />
== Koniec ery Diesla ==<br />
Produkcja silników Diesla stopniowo traciła na znaczeniu, i została zatrzymana ostatecznie w 1948r. Atlas Diesel wyprodukował do tego czasu 5 447 silników Diesla.<br />
<br />
== Koncentracja na projektowaniu i rozwoju 1950-1969: Atlas Diesel staje się Atlas Copco ==<br />
Atlas Diesel skoncentrował się całkowicie na sprężonym powietrzu, rozpoczynając swoją podróż w kierunku światowego lidera w tej dziedzinie. Objawiło się to w 1956 roku poprzez zmianę nazwy firmy na Atlas Copco. "Copco" oznacza Compagnie Pneumatique Commerciale, od belgijskiej spółki zależnej. W tym samym roku Atlas Copco nabyło inną spółkę z Belgii - Arpic Engineering NV. Moce produkcyjne firmy Arpic zostały znacznie rozszerzone w 1960, czyniąc ją jedną z największych producentów sprężarek na świecie.<br />
<br />
Na początku lat 50-tych Atlas Copco podlega radykalnemu rozwojowi technologii sprężania. Jest to nie tylko kwestia rozwoju i ulepszania istniejących technologii, w ścisłej współpracy z klientami, ale również podjęcie kroków w kierunku stania się gigantem zupełnie nowej technologii.<br />
<br />
Nowy dyrektor generalny, Kurt-Allan Belfrage, po raz kolejny kładzie nacisk na badania, rozwój, a także modernizacje i plany ekspansji zakładów produkcyjnych.<br />
<br />
== Powietrze wolne od oleju ==<br />
[[Plik:Atlas_copco_5.jpg|right|frame|Jedna z pierwszych sprężarek śrubowych.]]<br />
Kolejną ważną innowacją była opracowana przez Patrik'a Danielsson'a i Alf'a Lysholma sprężarka śrubowa.<br />
W 1958 r Iwan Åkerman wynalazł jej wersję bezolejową, a w 1967 roku, Ivar Trulsson zaprojektował stacjonarną sprężarkę typu ZR o napędzie elektrycznym. W 1967 r. firma Atlas Copco zaprezentowała swoje przenośne sprężarki śrubowe, które produkowały wolne od oleju sprężone powietrze (czyli takie, w których olej nie był wtryskiwany do komory sprężania). Wynalazek ten stał się podstawą do opracowania szeregu sprężarek stacjonarnych napędzanych elektrycznie. Jednostki te zostały prawie całkowicie pozbawione wibracji, a zatem można je było instalować niedrogo, na terenie zakładu klienta. Dzięki sprężarkom bezolejowym firma Atlas Copco podbiła nowe rynki zbytu tj. zakłady przemysłu tekstylnego, spożywczego i farmaceutycznego.<br />
<br />
== Ergonomiczne myślenie ==<br />
Rynek sprężarek szybko się rozwijał, zaczęto je stosować powszechnie zarówno w górnictwie jak i budownictwie. Zwiększeniu uległ również zakres oferowanych narzędzi pneumatycznych dla przemysłu. W latach 60-tych ścisła współpraca z ekspertami w dziedzinie medycyny doprowadziła do znacznej poprawy ergonomii maszyn Atlas Copco. Te inwestycje w badania i rozwój stały się zalążkiem sukcesu komercyjnego.<br />
[[Plik:Atlas_copco_6.jpg|center|frame]]<br />
Rynek sprężarek szybko się rozwijał, zaczęto je stosować powszechnie zarówno w górnictwie jak i budownictwie. Zwiększeniu uległ również zakres oferowanych narzędzi pneumatycznych dla przemysłu. W latach 60-tych ścisła współpraca z ekspertami w dziedzinie medycyny doprowadziła do znacznej poprawy ergonomii maszyn Atlas Copco. Te inwestycje w badania i rozwój stały się zalążkiem sukcesu komercyjnego.<br />
<br />
== Nowa organizacja ==<br />
Wraz z dynamicznym rozwojem działalności, firma Atlas Copco stała się bardziej skomplikowana w zarządzaniu. W 1968 roku przeprowadzono zmiany organizacyjne. Grupa została podzielona na trzy obszary działalności o wspólnej organizacji sprzedaży: górnictwa i techniki budowlanej, sprężonego powietrza oraz narzędzi. Po przekształceniu organizacji firmy, 60-letni Kurt-Allan Belfrage został zastąpiony na stanowisku dyrektora generalnego Atlas Copco przez Erika Johnsson'a. To właśnie Erik Johnsson podjął ideę oferowania pełnych metod, zamiast pojedynczych produktów.<br />
<br />
== Wzrost poprzez akwizycję 1970-1983: Zmiana klimatu dla przedsiębiorczości oraz zmiana strategii ==<br />
W 1973 roku Vigg Romell zaprojektował i opracował pierwszą wiertarkę hydrauliczną do odwiertów w skale.<br />
[[Plik:Atlas_copco_7.jpg|right|frame]]<br />
W 1975 roku Tom Wachtmeister zastąpił Erik'a Johnsson'a na stanowisku prezesa Atlas Copco. Wachtmeister stanął przed wyzwaniem utrzymania rentowności i dalszej ekspansji, w czasach światowej recesji i zmieniających się warunkach przemysłowych. Koszty produkcji w krajach, w których firma produkowała swoje urządzenia znacznie wzrosły. Również w Szwecji i Belgi. Rezultatem była racjonalizacja produkcji i zmiany strukturalne, ale również szereg strategicznych przejęć przedsiębiorstw, które utorowały drogę do większej ilości rynków zbytu.<br />
<br />
W 1975 r. Atlas Copco kupił pakiet większościowy w Beremie, której lekkie, napędzane benzyną wiertarki i wyłączniki były naturalnym uzupełnieniem wiertarek Atlas Copco Cobra. W 1976 roku oferta sprężarek została uzupełniona małymi sprężarkami poprzez zakup francuskiej firmy Mauguière. Na początku 1980 roku, dział sprężonego powietrza dokonał kilku strategicznych zakupów znacznie zwiększając potencjał firmy na terenie Stanów Zjednoczonych.<br />
<br />
Zakup Turbonetics Inc w 1980 r. dał Atlas Copco cenną wiedzę o sprężarkach odśrodkowych. Nabycie niemieckiej firmy Linde w 1984r pozwoliło na równie szybki rozwój w dziedzinie sprężarek gazu.<br />
<br />
== Spółka wielu marek 1984-1996: Rozrost biznesu narzędzi ==<br />
Oprócz dwóch obszarów działalności firmy: górnictwa i techniki budowlanej oraz sprężonego powietrza, istniał relatywnie niewielki dział narzędzi. Wachtmeister widział spory potencjał w tej "trzeciej nodze" firmy Atlas Copco.<br />
<br />
W 1987 roku Atlas Copco przechwytuje Chicago Pneumatic Tool Co. firmę posiadającą bardzo silną pozycję w amerykańskim przemyśle i warsztatach samochodowych. W ten sposób firma Atlas Copco stała się największym na świecie producentem narzędzi pneumatycznych i systemów montażowych. W następnym roku, francuski producent narzędzi przemysłowych Georges Renault Ets SA, produkujący w szczególności maszyny do szlifowania i małe systemy montażowe został również wchłonięty przez Atlas Copco. W 1990 roku przejęto kolejną firmę Desoutter Brothers Plc. Desoutter posiadała szeroką bazę narzędzi przemysłowych i podzespołów co przyniosło współdziałanie w rozwoju techniki, produkcji i dystrybucji. W kolejnych latach 1992 i 1995 nabyto producentów elektronarzędzi, odpowiednio AEG Elektrowerkzeuge i Milwaukee Electric Tools.<br />
<br />
== Zarządzanie wieloma markami ==<br />
Nowo nabyte spółki były doskonale znanymi markami na rynkach lokalnych. Zarząd Atlas Copco chciał zachować wartość różnych marek. Dlatego nabyte spółki zachęcano do zachowania własnego profilu, tak aby dać klientom jak najszerszą gamę opcji w tym samym segmencie rynku.<br />
<br />
Kiedy Michael Treschow zastąpił w 1991 roku Tom'a Wachtmeister'a na stanowisku prezesa i dyrektora generalnego Atlas Copco, strategia wielu marek została skonsolidowana w całej firmie. Kolejne przejęcia, dokonane przez dział górnictwa i techniki budowlanej, włączyły kilka silnych marek na linię produkcyjną. Grupa starała się nabywać produkty komplementarne, które rozszerzały możliwości wyboru dla klientów firmy Atlas Copco. Do najbardziej znaczących przejęć zaliczyć należy wiertarki stalowe Secoroc, ekwipunek poszukiwawczy Craelius'a oraz samochody ciężarowe Wagner.<br />
<br />
== Pionierskie innowacje ==<br />
W okresie 1984-1996 w firmie Atlas Copco dokonano również wielu istotnych innowacji technicznych. Należały do nich ErgoPulse, system Coprod, Tensor S oraz energooszczędne sprężarki VSD.<br />
<br />
== 1997-2002: Rozszerzenie zakresu Integracja z internetem ==<br />
Jako międzynarodowy producent z ogromną ilością operacji logistycznych, firma Atlas Copco jasno zdała sobie sprawę z ogromnych możliwości Internetu. Przeprowadzono szereg projektów internetowych, celem zwiększenia efektywności sprzedaży i jakości obsługi klienta. Technologie internetowe zostały włączone do obsługi wszystkich procesów biznesowych związanych z ludźmi, produktami i klientami. Monitorowanie sprężarek na odległość stało się możliwe.<br />
<br />
Kiedy prezesem i dyrektorem generalnym Atlas Copco został w 1997 r. Giulio Mazzalupi wzmocniono koncentrację na rozwoju. Przyrost postanowiono osiągnąć poprzez wzrost organiczny w istniejącej działalności, zwiększenie obecności na rynkach azjatyckich oraz zwiększenie dochodów firmy ,uzyskiwanych dzięki wypożyczaniu sprzętu, konserwacjom oraz częściom zamiennym i akcesoriom.<br />
<br />
Atlas Copco włączył się w szybko rozwijający się rynek wynajmu sprzętu. W 1997 roku firma dokonała największego zakupu w swojej historii, przejmując Prime Service Corporation. Przejęcie to było ważnym krokiem, który zgodnie z nową strategią, miał zwiększyć dochody firmy związane z serwisowaniem zużytych produktów. Dokonano również przejęć dodatkowych firm. W 1999 Atlas Copco kupiła północnoamerykańską wypożyczalnie Corporation, którą połączono z Prime Service w roku 2001.<br />
<br />
== Projekty rozwoju na 21 wiek ==<br />
Pierwszym sukcesem komercyjnym przełomu wieków stały się sprężarki VSD (Variable Speed Drive). Ich specjalny system napędu zapewnia dostarczanie przez sprężarkę zawsze odpowiedniej ilości powietrza, co pozwala zaoszczędzić energię, obniżając jej zużycie do 30%.Kolejnym sukcesem była nowa generacja elektronarzędzi, po raz pierwszy zaprezentowana w 1993 roku - Tensor S / Power Focus. Nutrunner został wyposażony w unikalny silnik o większej wydajności, mniejszej wadze oraz mocy większej niż jakikolwiek inny sprzęt dostępny na rynku. Przełomowym produktem Atlas Copco była również Cobra mk1, najpotężniejszy łamacz asfaltu na świecie. Produkt zdobył kilka nagród za swoją ergonomię i przyjazność dla środowiska.<br />
<br />
== Nacisk na wzrost zysków od 2002 r. ==<br />
Nowym prezesem grupy Atlas Copco zostaje Gunnar Brock, od pierwszych dni podkreślając znaczenie badań i rozwoju. Naciska również, aby wszyscy członkowie grupy odbyli spotkania ze swoimi klientami. Wykorzystanie internetu nadal rośnie, a firma koncentruje się na rozwoju bardziej przyjaznych dla środowiska produktów i procesów. Grupa Atlas Copco dąży również do wzrostu zysków w celu zapewnienia długoterminowej rentowności. W tym celu zakupuje następne firmy w Stanach Zjednoczonych.<br />
<br />
Kolejnym krokiem ku rentowności jest pozbycie się przez Atlas Copco wszystkich tych segmentów działalności, w których grupa nie ma wiodącej pozycji na rynku, a jej uzyskanie byłoby zbyt kosztowne. W 2005 roku firma pozbywa się dwóch wydziałów Atlas Copco Electric Tools i Milwaukee Electric Tool, a w 2006 roku wydziału wynajmu maszyn budowlanych z siedzibą USA.<br />
<br />
== 2008 - dzisiaj Adaptacja do zmian ==<br />
Pod koniec roku 2008, świat został dotknięty przez kryzys gospodarczy i finansowy, który w dużym stopniu osłabił również Atlas Copco, głównie z powodu spadku zamówień od górnictwa. Firma podjęła kroki w celu dostosowania się do nowej sytuacji.<br />
<br />
Dnia 1 czerwca 2009 r., następcą Gunnar'a Brock'a na stanowisku prezesa został Ronnie Leten.<br />
<br />
== Źródła ==<br />
* [http://www.atlascopco.com/history/theevolution/foundingofacompany/index.asp Historia firmy na oficjalnej witrynie (eng).]<br />
<br />
[[Kategoria:Artykuły]]</div>Lukashttps://pneumatyka.info.pl/index.php/FestoFesto2016-01-08T13:58:50Z<p>Lukas: </p>
<hr />
<div>Festo AG & Co. KG to jedna z największych firm z branży automatyki przemysłowej na świecie. Założona w 1925 roku w Niemczech. Jej główna siedziba mieści się w Berlinie.<br />
<br />
[[Kategoria:Producenci]]</div>Lukas