Aerograf: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Category:Urządzenia]]
+
Aerograf - miniaturowy "pistolet" do malowania precyzyjnego. Ręczne narzędzie niewielkich rozmiarów, służące do malowania metodą rozpylania farby przez strumień powietrza. Ślad farby charakteryzuje się równomiernym kryciem z rozmytymi brzegami.
 +
[[Plik:aerograf.jpeg|200px|thumb|right|Klasyczny Aeorograf]]
  
{{Biogram infobox
+
Malować można swobodnie - nanosząc farbę bezpośrednio na pokrywaną powierzchnię, lub poprzez odpowiednie szablony. Aerograf służy zarówno do malowania powierzchni płaskich, jak i przedmiotów o skomplikowanych kształtach. Umożliwia malowanie precyzyjnych szczegółów. Stosowany jest w pracach retuszerskich, konserwatorskich, modelarskich, rzemieślniczym zdobieniu niewielkich przedmiotów, a także jako technika artystyczna (aerografia, aerografika). Stosowanie wymiennych końcówek (na końcówkę składa się: dysza, łuska oraz iglica) umożliwia dobór kształtu i szerokości strumienia oraz rozmycia lub wyostrzenia krawędzi malowanych detali odpowiednio do wykonywanej pracy.
|imię i nazwisko      = Erasmus Darwin
+
|imię i nazwisko org  =
+
|pseudonim            =
+
|grafika              = Portrait of Erasmus Darwin by Joseph Wright of Derby (1792).jpg
+
|opis grafiki        = Portret Erasmusa Darwina
+
|podpis              =
+
|data urodzenia      = [[12 grudnia]] [[1731]]
+
|miejsce urodzenia    = Elston Hall
+
|imię przy narodzeniu =
+
|data śmierci        = [[18 kwietnia]] [[1802]]
+
|miejsce śmierci      = [[Derby]]
+
|przyczyna śmierci    =
+
|miejsce spoczynku    =
+
|zawód                =
+
|odznaczenia          =
+
|commons              = Erasmus Darwin
+
|wikiźródła          =
+
|wikicytaty          =
+
|www                  =
+
}}
+
  
Aerograf - miniaturowy "pistolet" do malowania precyzyjnego. Ręczne narzędzie niewielkich rozmiarów, służące do malowania metodą rozpylania farby przez strumień powietrza. Ślad farby charakteryzuje się równomiernym kryciem z rozmytymi brzegami.
+
Charakterystyczną cechą przy używaniu tej techniki malowania artystycznego jest sposób tworzenia się kolorów pośrednich - odcieni przez nakładanie na siebie kolorów podstawowych. Chcąc uzyskać np. barwę szarą można zastosować farbę czarną położoną w odpowiedniej ilości na białe tło. Technika ta przypomina trochę malarstwo laserunkowe znane od dawna w sztuce, jednak ze względu na jakość tworzonych przy jego użyciu przejść tonalnych stanowi kolejny krok na drodze dążenia do ideału w malarstwie hiperrealistycznym i tam chyba należy umiejscawiać tą sztukę. Trzeba jednak zaznaczyć, że malarze hiperrealistyczni posługujący się tradycyjnymi technikami - pędzlami i farbami olejnymi, akrylowymi dość podejrzliwie patrzą na twórców, którzy używają aerografów, zarzucając im zbytnie stechnicyzowanie hiperrealizmu i uprawianie tzw. "sztuki dla sztuki". Jednym z najbardziej znanych malarzy współczesnych używających aerografu w swoich pracach jest [//wikipedia.org.pl/wiki/Hajime_Sorayama Hajime Sorayama], japoński hiperrealista.
[[Plik:aerograf.jpeg|200px|thumb|left|Klasyczny Aeorograf]]
+
 
 +
[[Kategoria:Urządzenia]]

Aktualna wersja na dzień 10:26, 31 mar 2014

Aerograf - miniaturowy "pistolet" do malowania precyzyjnego. Ręczne narzędzie niewielkich rozmiarów, służące do malowania metodą rozpylania farby przez strumień powietrza. Ślad farby charakteryzuje się równomiernym kryciem z rozmytymi brzegami.

Klasyczny Aeorograf

Malować można swobodnie - nanosząc farbę bezpośrednio na pokrywaną powierzchnię, lub poprzez odpowiednie szablony. Aerograf służy zarówno do malowania powierzchni płaskich, jak i przedmiotów o skomplikowanych kształtach. Umożliwia malowanie precyzyjnych szczegółów. Stosowany jest w pracach retuszerskich, konserwatorskich, modelarskich, rzemieślniczym zdobieniu niewielkich przedmiotów, a także jako technika artystyczna (aerografia, aerografika). Stosowanie wymiennych końcówek (na końcówkę składa się: dysza, łuska oraz iglica) umożliwia dobór kształtu i szerokości strumienia oraz rozmycia lub wyostrzenia krawędzi malowanych detali odpowiednio do wykonywanej pracy.

Charakterystyczną cechą przy używaniu tej techniki malowania artystycznego jest sposób tworzenia się kolorów pośrednich - odcieni przez nakładanie na siebie kolorów podstawowych. Chcąc uzyskać np. barwę szarą można zastosować farbę czarną położoną w odpowiedniej ilości na białe tło. Technika ta przypomina trochę malarstwo laserunkowe znane od dawna w sztuce, jednak ze względu na jakość tworzonych przy jego użyciu przejść tonalnych stanowi kolejny krok na drodze dążenia do ideału w malarstwie hiperrealistycznym i tam chyba należy umiejscawiać tą sztukę. Trzeba jednak zaznaczyć, że malarze hiperrealistyczni posługujący się tradycyjnymi technikami - pędzlami i farbami olejnymi, akrylowymi dość podejrzliwie patrzą na twórców, którzy używają aerografów, zarzucając im zbytnie stechnicyzowanie hiperrealizmu i uprawianie tzw. "sztuki dla sztuki". Jednym z najbardziej znanych malarzy współczesnych używających aerografu w swoich pracach jest Hajime Sorayama, japoński hiperrealista.