Droga przepływu: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia pneumatyki
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
Otwór w elemencie, przez który może przepływać czynnik roboczy, przekazywany do, lub wypływający z niego. Liczba tych otworów oznacza liczbę możliwych dróg przepływu. | Otwór w elemencie, przez który może przepływać czynnik roboczy, przekazywany do, lub wypływający z niego. Liczba tych otworów oznacza liczbę możliwych dróg przepływu. | ||
Linia 15: | Linia 14: | ||
* pięciodrogowy dwupołożeniowy 5/2 | * pięciodrogowy dwupołożeniowy 5/2 | ||
* pięciodrogowy trójpołożeniowy 5/3 | * pięciodrogowy trójpołożeniowy 5/3 | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Definicje]] |
Wersja z 11:11, 31 mar 2014
Otwór w elemencie, przez który może przepływać czynnik roboczy, przekazywany do, lub wypływający z niego. Liczba tych otworów oznacza liczbę możliwych dróg przepływu.
Zwykle są to:
- otwór wejściowy do elementu, zasilanie (ang. iniet port),
- otwór wyjściowy z elementu, roboczy (ang. outlet port),
- otwór wylotowy do atmosfery (ang. air exhaust port)
W elemencie sterującym kierunkiem przepływu, tj. zaworze rozdzielającym, otwory przepływu są łączone lub odcinane w wyniku przesunięcia organu sterującego np. suwaka. Ze względu na liczbę tych otworów, czyli liczbę dróg przepływu, określa się własności funkcjonalne i podaje oznaczenia zaworów rozdzielających, dodając do liczby dróg liczbę położeń, np.:
- dwudrogowy dwupołożeniowy 2/2
- trzydrogowy dwupołożeniowy 3/2
- czterodrogowy dwupołożeniowy 4/2
- pięciodrogowy dwupołożeniowy 5/2
- pięciodrogowy trójpołożeniowy 5/3