Klasa czystości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
Linia 71: Linia 71:
 
|-
 
|-
 
| Piaskowanie
 
| Piaskowanie
| -
+
|rowspan="2"|-
| 3
+
|rowspan="2"|3
| -
+
|rowspan="2"|-
 
|-
 
|-
 
| Proste roboty lakiernicze
 
| Proste roboty lakiernicze
| -
 
| 3
 
| -
 
 
|-
 
|-
 
| Transport pneumatyczny
 
| Transport pneumatyczny
| 5
+
|rowspan="2"|5
| 3
+
|rowspan="2"|3
| 4
+
|rowspan="2"|4
 
|-
 
|-
 
| Transport pneumatyczny
 
| Transport pneumatyczny
| 5
 
| 3
 
| 4
 
 
|}
 
|}

Wersja z 15:06, 25 mar 2014


Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:

  • klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi
  • klasę zawodnienia
  • klasę zaolejenia

Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.

Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.

Klasa Max wielkość elementów stałych (µm) Max stężenie elementów stałych (mg/m³) Woda - max punkt rosy (°C) Max stężenie oleju (mg/m³)
1 0,1 0,1 -70 0,01
2 1 1 -40 0,1
3 5 5 -20 1
4 15 8 +3 5
5 40 10 +7 25
6 - - +10 -

Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.

Zastosowanie sprężonego powietrza Olej Pył Woda
Zwykłe powietrze użytkowe - - -
Powietrze do nawiewu
Piaskowanie - 3 -
Proste roboty lakiernicze
Transport pneumatyczny 5 3 4
Transport pneumatyczny