Klasa czystości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
Linia 78: Linia 78:
 
|-
 
|-
 
| Transport pneumatyczny
 
| Transport pneumatyczny
|rowspan="2"|5
+
|rowspan="4"|5
|rowspan="2"|3
+
|rowspan="4"|3
|rowspan="2"|4
+
|rowspan="4"|4
 
|-
 
|-
 
| Transport pneumatyczny
 
| Transport pneumatyczny
 +
|-
 +
| Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach
 +
|-
 +
| Proste malowanie natryskowe
 +
|-
 +
| Narzędzia pneumatyczne
 +
|rowspan="6"|1
 +
|rowspan="6"|1
 +
|rowspan="6"|4
 +
|-
 +
| Powietrze do sterowania
 +
|-
 +
| Malowanie natryskowe
 +
|-
 +
| Kondycjonowanie
 +
|-
 +
| Fluidyzacja
 +
|-
 +
| Technika pomiarowo-regulacyjna
 
|}
 
|}

Wersja z 14:11, 25 mar 2014


Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:

  • klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi
  • klasę zawodnienia
  • klasę zaolejenia

Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.

Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.

Klasa Max wielkość elementów stałych (µm) Max stężenie elementów stałych (mg/m³) Woda - max punkt rosy (°C) Max stężenie oleju (mg/m³)
1 0,1 0,1 -70 0,01
2 1 1 -40 0,1
3 5 5 -20 1
4 15 8 +3 5
5 40 10 +7 25
6 - - +10 -

Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.

Zastosowanie sprężonego powietrza Olej Pył Woda
Zwykłe powietrze użytkowe - - -
Powietrze do nawiewu
Piaskowanie - 3 -
Proste roboty lakiernicze
Transport pneumatyczny 5 3 4
Transport pneumatyczny
Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach
Proste malowanie natryskowe
Narzędzia pneumatyczne 1 1 4
Powietrze do sterowania
Malowanie natryskowe
Kondycjonowanie
Fluidyzacja
Technika pomiarowo-regulacyjna