Klasa czystości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
Linia 63: Linia 63:
 
! Woda
 
! Woda
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Zwykłe powietrze użytkowe
+
| style="text-align:left;"|Zwykłe powietrze użytkowe
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Powietrze do nawiewu
+
| style="text-align:left;"|Powietrze do nawiewu
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Piaskowanie
+
| style="text-align:left;"|Piaskowanie
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|3
 
|rowspan="2"|3
 
|rowspan="2"|-
 
|rowspan="2"|-
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Proste roboty lakiernicze
+
| style="text-align:left;"|Proste roboty lakiernicze
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Transport pneumatyczny
+
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny
 
|rowspan="4"|5
 
|rowspan="4"|5
 
|rowspan="4"|3
 
|rowspan="4"|3
 
|rowspan="4"|4
 
|rowspan="4"|4
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Ogólne powietrze warsztatowe
+
| style="text-align:left;"|Ogólne powietrze warsztatowe
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach
+
| style="text-align:left;"|Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Proste malowanie natryskowe
+
| style="text-align:left;"|Proste malowanie natryskowe
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Narzędzia pneumatyczne
+
| style="text-align:left;"|Narzędzia pneumatyczne
 
|rowspan="8"|1
 
|rowspan="8"|1
 
|rowspan="8"|1
 
|rowspan="8"|1
 
|rowspan="8"|4
 
|rowspan="8"|4
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Powietrze do sterowania
+
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania
 
|-  
 
|-  
| style="text-align:right;"|Malowanie natryskowe  
+
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align:right;"|Kondycjonowanie  
+
| style="text-align:left;"|Kondycjonowanie  
 
|-  
 
|-  
| style="text-align:right;"|[[Fluidyzacja]]
+
| style="text-align:left;"|[[Fluidyzacja]]
 
|-  
 
|-  
| style="text-align:right;"|Technika pomiarowo-regulacyjna
+
| style="text-align:left;"|Technika pomiarowo-regulacyjna
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Laboratoria dentystyczne
+
| style="text-align:left;"|Laboratoria dentystyczne
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Laboratoria fotograficzne
+
| style="text-align:left;"|Laboratoria fotograficzne
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Powietrze do sterowania  
+
| style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania  
 
|rowspan="6"|1
 
|rowspan="6"|1
 
|rowspan="6"|1
 
|rowspan="6"|1
 
|rowspan="6"|1 - 3
 
|rowspan="6"|1 - 3
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Instrumenty pneumatyczne  
+
| style="text-align:left;"|Instrumenty pneumatyczne  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Pneumatyka  
+
| style="text-align:left;"|Pneumatyka  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych  
+
| style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Obróbka powierzchniowa  
+
| style="text-align:left;"|Obróbka powierzchniowa  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Powietrze do oddychania
+
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Technika medyczna  
+
| style="text-align:left;"|Technika medyczna  
 
|rowspan="4"|1
 
|rowspan="4"|1
 
|rowspan="4"|1
 
|rowspan="4"|1
 
|rowspan="4"|3 - 4
 
|rowspan="4"|3 - 4
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Powietrze do oddychania  
+
| style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych  
+
| style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Przemysł środków spożywczych
+
| style="text-align:left;"|Przemysł środków spożywczych
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Browary  
+
| style="text-align:left;"|Browary  
 
|rowspan="3"|1
 
|rowspan="3"|1
 
|rowspan="3"|1
 
|rowspan="3"|1
 
|rowspan="3"|1 - 3
 
|rowspan="3"|1 - 3
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Mleczarnie  
+
| style="text-align:left;"|Mleczarnie  
 
|-
 
|-
| style="text-align:right;"|Przemysł farmaceutyczny
+
| style="text-align:left;"|Przemysł farmaceutyczny
 
|}
 
|}

Wersja z 15:26, 25 mar 2014


Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:

  • klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi
  • klasę zawodnienia
  • klasę zaolejenia

Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.

Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.

Klasa Max wielkość elementów stałych (µm) Max stężenie elementów stałych (mg/m³) Woda - max punkt rosy (°C) Max stężenie oleju (mg/m³)
1 0,1 0,1 -70 0,01
2 1 1 -40 0,1
3 5 5 -20 1
4 15 8 +3 5
5 40 10 +7 25
6 - - +10 -

Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.

Zastosowanie sprężonego powietrza Olej Pył Woda
Zwykłe powietrze użytkowe - - -
Powietrze do nawiewu
Piaskowanie - 3 -
Proste roboty lakiernicze
Transport pneumatyczny 5 3 4
Ogólne powietrze warsztatowe
Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach
Proste malowanie natryskowe
Narzędzia pneumatyczne 1 1 4
Powietrze do sterowania
Malowanie natryskowe
Kondycjonowanie
Fluidyzacja
Technika pomiarowo-regulacyjna
Laboratoria dentystyczne
Laboratoria fotograficzne
Powietrze do sterowania 1 1 1 - 3
Instrumenty pneumatyczne
Pneumatyka
Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych
Obróbka powierzchniowa
Powietrze do oddychania
Technika medyczna 1 1 3 - 4
Powietrze do oddychania
Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych
Przemysł środków spożywczych
Browary 1 1 1 - 3
Mleczarnie
Przemysł farmaceutyczny