Klasa czystości: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia pneumatyki
m |
|||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają: | Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają: | ||
* klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi | * klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi | ||
Linia 14: | Linia 11: | ||
! Klasa | ! Klasa | ||
! Max wielkość elementów stałych (µm) | ! Max wielkość elementów stałych (µm) | ||
− | ! Max stężenie elementów stałych (mg | + | ! Max stężenie elementów stałych <math>(\frac{mg}{m^3})</math> |
! Woda - max [[Ciśnieniowy punkt rosy|punkt rosy]] (°C) | ! Woda - max [[Ciśnieniowy punkt rosy|punkt rosy]] (°C) | ||
− | ! Max stężenie oleju (mg | + | ! Max stężenie oleju <math>(\frac{mg}{m^3})</math> |
|- | |- | ||
| 1 | | 1 | ||
Linia 57: | Linia 54: | ||
Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli. | Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli. | ||
− | {| | + | {| class="wikitable" style="text-align: center;" |
! Zastosowanie sprężonego powietrza | ! Zastosowanie sprężonego powietrza | ||
! Olej | ! Olej | ||
Linia 63: | Linia 60: | ||
! Woda | ! Woda | ||
|- | |- | ||
− | | Zwykłe powietrze użytkowe | + | | style="text-align:left;"|Zwykłe powietrze użytkowe |
|rowspan="2"|- | |rowspan="2"|- | ||
|rowspan="2"|- | |rowspan="2"|- | ||
|rowspan="2"|- | |rowspan="2"|- | ||
|- | |- | ||
− | | Powietrze do nawiewu | + | | style="text-align:left;"|Powietrze do nawiewu |
|- | |- | ||
− | | Piaskowanie | + | | style="text-align:left;"|[[Piaskowanie]] |
|rowspan="2"|- | |rowspan="2"|- | ||
|rowspan="2"|3 | |rowspan="2"|3 | ||
|rowspan="2"|- | |rowspan="2"|- | ||
|- | |- | ||
− | | Proste roboty lakiernicze | + | | style="text-align:left;"|Proste roboty lakiernicze |
|- | |- | ||
− | | Transport pneumatyczny | + | | style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny |
− | |rowspan=" | + | |rowspan="4"|5 |
− | |rowspan=" | + | |rowspan="4"|3 |
− | |rowspan=" | + | |rowspan="4"|4 |
|- | |- | ||
− | | Transport pneumatyczny | + | | style="text-align:left;"|Ogólne powietrze warsztatowe |
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Proste malowanie natryskowe | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Narzędzia pneumatyczne | ||
+ | |rowspan="8"|1 | ||
+ | |rowspan="8"|1 | ||
+ | |rowspan="8"|4 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Kondycjonowanie | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|[[Fluidyzacja]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Technika pomiarowo-regulacyjna | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Laboratoria dentystyczne | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Laboratoria fotograficzne | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Powietrze do sterowania | ||
+ | |rowspan="6"|1 | ||
+ | |rowspan="6"|1 | ||
+ | |rowspan="6"|1 - 3 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Instrumenty pneumatyczne | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Pneumatyka | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Obróbka powierzchniowa | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Technika medyczna | ||
+ | |rowspan="4"|1 | ||
+ | |rowspan="4"|1 | ||
+ | |rowspan="4"|3 - 4 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Powietrze do oddychania | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Przemysł środków spożywczych | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Browary | ||
+ | |rowspan="3"|1 | ||
+ | |rowspan="3"|1 | ||
+ | |rowspan="3"|1 - 3 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Mleczarnie | ||
+ | |- | ||
+ | | style="text-align:left;"|Przemysł farmaceutyczny | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | '''Uwaga: pamiętaj, że powyższa tabelka to jedynie zalecenia poglądowe. Jeżeli przymierzasz się do wykorzystania pneumatyki w jednej z powyższych branż skontaktuj się ze specjalistą.''' | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Definicje]] | ||
+ | [[Kategoria:Normy]] |
Aktualna wersja na dzień 14:00, 1 kwi 2014
Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:
- klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi
- klasę zawodnienia
- klasę zaolejenia
Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.
Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.
Klasa | Max wielkość elementów stałych (µm) | Max stężenie elementów stałych $ (\frac{mg}{m^3}) $ | Woda - max punkt rosy (°C) | Max stężenie oleju $ (\frac{mg}{m^3}) $ |
---|---|---|---|---|
1 | 0,1 | 0,1 | -70 | 0,01 |
2 | 1 | 1 | -40 | 0,1 |
3 | 5 | 5 | -20 | 1 |
4 | 15 | 8 | +3 | 5 |
5 | 40 | 10 | +7 | 25 |
6 | - | - | +10 | - |
Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.
Zastosowanie sprężonego powietrza | Olej | Pył | Woda |
---|---|---|---|
Zwykłe powietrze użytkowe | - | - | - |
Powietrze do nawiewu | |||
Piaskowanie | - | 3 | - |
Proste roboty lakiernicze | |||
Transport pneumatyczny | 5 | 3 | 4 |
Ogólne powietrze warsztatowe | |||
Piaskowanie przy podwyższonych wymaganiach | |||
Proste malowanie natryskowe | |||
Narzędzia pneumatyczne | 1 | 1 | 4 |
Powietrze do sterowania | |||
Malowanie natryskowe | |||
Kondycjonowanie | |||
Fluidyzacja | |||
Technika pomiarowo-regulacyjna | |||
Laboratoria dentystyczne | |||
Laboratoria fotograficzne | |||
Powietrze do sterowania | 1 | 1 | 1 - 3 |
Instrumenty pneumatyczne | |||
Pneumatyka | |||
Malowanie natryskowe przy podwyższonych wymaganiach jakościowych | |||
Obróbka powierzchniowa | |||
Powietrze do oddychania | |||
Technika medyczna | 1 | 1 | 3 - 4 |
Powietrze do oddychania | |||
Transport pneumatyczny przy podwyższonych wymaganiach jakościowych | |||
Przemysł środków spożywczych | |||
Browary | 1 | 1 | 1 - 3 |
Mleczarnie | |||
Przemysł farmaceutyczny |
Uwaga: pamiętaj, że powyższa tabelka to jedynie zalecenia poglądowe. Jeżeli przymierzasz się do wykorzystania pneumatyki w jednej z powyższych branż skontaktuj się ze specjalistą.