Klasa czystości: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia pneumatyki
Linia 71: | Linia 71: | ||
|- | |- | ||
| Piaskowanie | | Piaskowanie | ||
− | | - | + | |rowspan="2"|- |
− | | 3 | + | |rowspan="2"|3 |
− | | - | + | |rowspan="2"|- |
|- | |- | ||
| Proste roboty lakiernicze | | Proste roboty lakiernicze | ||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
| Transport pneumatyczny | | Transport pneumatyczny | ||
− | | 5 | + | |rowspan="2"|5 |
− | | 3 | + | |rowspan="2"|3 |
− | | 4 | + | |rowspan="2"|4 |
|- | |- | ||
| Transport pneumatyczny | | Transport pneumatyczny | ||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} |
Wersja z 15:06, 25 mar 2014
Jest to umowne oznaczenie cyfrowe, zawierające informacje o stężeniu trzech głównych rodzajów zanieczyszczeń: ciał stałych, wody i oleju w sprężonym powietrzu. Stosowane oznaczenie, wg ISO 8573-1, składa się z trzech cyfr, które określają:
- klasę zanieczyszczeń substancjami stałymi
- klasę zawodnienia
- klasę zaolejenia
Jeżeli klasa któregokolwiek z zanieczyszczeń nie jest określona, to odpowiednia cyfra jest zastąpiona poziomą kreską.
Poniżej przedstawiona jest tabela określająca klasę.
Klasa | Max wielkość elementów stałych (µm) | Max stężenie elementów stałych (mg/m³) | Woda - max punkt rosy (°C) | Max stężenie oleju (mg/m³) |
---|---|---|---|---|
1 | 0,1 | 0,1 | -70 | 0,01 |
2 | 1 | 1 | -40 | 0,1 |
3 | 5 | 5 | -20 | 1 |
4 | 15 | 8 | +3 | 5 |
5 | 40 | 10 | +7 | 25 |
6 | - | - | +10 | - |
Norma ISO 8573-1 określa również zalecane klasy czystości dla różnych zastosowań. Poglądową listę przedstawiamy w poniższej tabeli.
Zastosowanie sprężonego powietrza | Olej | Pył | Woda |
---|---|---|---|
Zwykłe powietrze użytkowe | - | - | - |
Powietrze do nawiewu | |||
Piaskowanie | - | 3 | - |
Proste roboty lakiernicze | |||
Transport pneumatyczny | 5 | 3 | 4 |
Transport pneumatyczny |