Moment obrotowy silnika elektrycznego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia pneumatyki
(Utworzono nową stronę "Moment obrotowy silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika. Każdy silnik ma swój maksymalny moment obrot...") |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Obciążenie powyżej tej wartości oznacza, że silnik nie będzie w stanie wykonywać ruchu wirowego. Przy normalnym obciążeniu silnik pracuje najczęściej poniżej maksymalnej wartości momentu obrotowego, jednakże faza rozruchu wywołuje dodatkowe obciążenie.Charakterystyki silnika są zwykle prezentowane formie krzywych. | Obciążenie powyżej tej wartości oznacza, że silnik nie będzie w stanie wykonywać ruchu wirowego. Przy normalnym obciążeniu silnik pracuje najczęściej poniżej maksymalnej wartości momentu obrotowego, jednakże faza rozruchu wywołuje dodatkowe obciążenie.Charakterystyki silnika są zwykle prezentowane formie krzywych. | ||
+ | [[Plik:Moment_obrotowy1.svg|frame|Krzywa momentu obrotowego dla silnika indukcyjnego zwartego. Przy uruchomieniu silnika wartość momentu jest wysoka. Podczas przyspieszania najpierw nieznacznie spada, a następnie wzrasta do wartości maksymalnej zanim zacznie spadać.] | ||
+ | |||
+ | '''Gdzie''' | ||
+ | * M - moment obrotowy. | ||
+ | * <math>M^{st}</math> - moment obrotowy przy uruchomieniu. | ||
+ | * <math>M^{max}</math> - maksymalna wartość momentu obrotowego. | ||
+ | * <math>M^{min}</math> - minimalna wartość momentu obrotowego. | ||
+ | * <math>M^n</math> - znamionowa wartość momentu obrotowego. | ||
[[Kategoria:Definicje]] | [[Kategoria:Definicje]] | ||
[[Kategoria:Sprężarki]] | [[Kategoria:Sprężarki]] |
Wersja z 14:36, 31 mar 2014
Moment obrotowy silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika. Każdy silnik ma swój maksymalny moment obrotowy. Obciążenie powyżej tej wartości oznacza, że silnik nie będzie w stanie wykonywać ruchu wirowego. Przy normalnym obciążeniu silnik pracuje najczęściej poniżej maksymalnej wartości momentu obrotowego, jednakże faza rozruchu wywołuje dodatkowe obciążenie.Charakterystyki silnika są zwykle prezentowane formie krzywych.
[[Plik:Moment_obrotowy1.svg|frame|Krzywa momentu obrotowego dla silnika indukcyjnego zwartego. Przy uruchomieniu silnika wartość momentu jest wysoka. Podczas przyspieszania najpierw nieznacznie spada, a następnie wzrasta do wartości maksymalnej zanim zacznie spadać.]
Gdzie
- M - moment obrotowy.
- $ M^{st} $ - moment obrotowy przy uruchomieniu.
- $ M^{max} $ - maksymalna wartość momentu obrotowego.
- $ M^{min} $ - minimalna wartość momentu obrotowego.
- $ M^n $ - znamionowa wartość momentu obrotowego.