Pompowanie opon azotem

Z Encyklopedia pneumatyki
Wersja Lukas (dyskusja | edycje) z dnia 12:41, 1 kwi 2014

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Pompowanie1.jpg

Opona powinna być każdorazowo prawidłowo napompowana po to, by utrzymywała właściwy kontakt z nawierzchnią drogi. Cząsteczki tlenu szybko przenikają poprzez powierzchnię gumy. Wynikający z tego spadek ciśnienia w oponie będzie miał wpływ na zużycie paliwa,ponieważ opona traci pełny kontakt z nawierzchnią drogi. Azot pozostaje w oponie dłużej stabilizując kształt opony i obniża zużycie paliwa.

Pompowanie2.jpg

Sprężone powietrze może powodować utlenianie gumy, co przyspiesza zużywanie się opony. Powietrze również łatwo uchodzi z opony - zmniejszając ciśnienie wewnątrz opony i powodując jej szybsze zużycie. Azot jako gaz obojętny nie powoduje utleniania się opony, co przyczynia się do wydłużenia jej okresu użytkowania. Stałe ciśnienie w oponie powoduje jej równiejsze zużycie na całej powierzchni i skraca czas koniecznej obsługi technicznej.

Pompowanie3.jpg

Zmienne temperatury powodują wahania ciśnienia powietrza sprężonego w oponie. Azot łatwiej rozprasza ciepło i obniża temperaturę opony utrzymując również dłużej prawidłowe ciśnienie w oponie minimalizując ryzyko poślizgu i poprawiając komfort i bezpieczeństwo jazdy.