Silnik elektryczny: Różnice pomiędzy wersjami
(Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.) |
m |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
<math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math> | <math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math> | ||
− | *<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}] | + | *<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}]</math> |
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz] | *<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz] | ||
*<math>p</math> - liczba biegunów | *<math>p</math> - liczba biegunów |
Wersja z 08:22, 2 kwi 2014
Najczęściej spotykanym silnikiem elektrycznym jest trójfazowy silnik indukcyjny. Ten typ silnika można spotkać w każdej gałęzi przemysłu. Cichy i niezawodny stanowi ważny element wielu urządzeń np. sprężarek. Silnik elektryczny składa się z dwóch podstawowych części: stacjonarnego stojana i obracającego się wirnika. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, a wirnik przetwarza tę energię na ruch np. na energię mechaniczną.
Stojan jest podłączony do trójfazowej sieci zasilającej. Prąd w uzwojeniach stojana wzbudza dynamiczne wirujące pole magnetyczne, które indukuje prąd w wirniku i wzbudza również tam pole magnetyczne. Interakcja między polami magnetycznymi stojana i wirnika powoduje moment obrotowy, który z kolei powoduje obracanie się magnetycznego (poślizg). Zależność tę opisuje wzór:
$ n = 2 \times \ f \times 60 / p $
- $ n $ - synchroniczna prędkość obrotowa $ [\frac{obr}{min}] $
- $ f $ - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]
- $ p $ - liczba biegunów