Silnik elektryczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
(Ogarnięcie prawidłowego zapisu jednostek.)
Linia 7: Linia 7:
 
<math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math>
 
<math>n = 2 \times \ f \times 60 / p</math>
  
*<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa (obr/min)
+
*<math>n</math> - synchroniczna prędkość obrotowa <math>[\frac{obr}{min}]
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej (Hz)
+
*<math>f</math> - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]
 
*<math>p</math> - liczba biegunów
 
*<math>p</math> - liczba biegunów
  
 
[[Kategoria:Definicje]]
 
[[Kategoria:Definicje]]
 
[[Kategoria:Urządzenia]]
 
[[Kategoria:Urządzenia]]

Wersja z 07:21, 2 kwi 2014

Najczęściej spotykanym silnikiem elektrycznym jest trójfazowy silnik indukcyjny. Ten typ silnika można spotkać w każdej gałęzi przemysłu. Cichy i niezawodny stanowi ważny element wielu urządzeń np. sprężarek. Silnik elektryczny składa się z dwóch podstawowych części: stacjonarnego stojana i obracającego się wirnika. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne, a wirnik przetwarza tę energię na ruch np. na energię mechaniczną.

Przesunięcie między uzwojeniami generatora powoduje sinusoidalny kształt krzywej napięcia w systemie. Maksymalna wartość napięcia ma takie samo przesunięcie jak przesunięcie uzwojeń generatora.

Stojan jest podłączony do trójfazowej sieci zasilającej. Prąd w uzwojeniach stojana wzbudza dynamiczne wirujące pole magnetyczne, które indukuje prąd w wirniku i wzbudza również tam pole magnetyczne. Interakcja między polami magnetycznymi stojana i wirnika powoduje moment obrotowy, który z kolei powoduje obracanie się magnetycznego (poślizg). Zależność tę opisuje wzór:

$ n = 2 \times \ f \times 60 / p $

  • $ n $ - synchroniczna prędkość obrotowa $ [\frac{obr}{min}] *<math>f $ - częstotliwość prądu w sieci zasilającej [Hz]
  • $ p $ - liczba biegunów