Moment obrotowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
(Zamiana gwiazdek na iloczyn skalarny)
(Zamiana dzielenia na formę ułamkową w jednostce metr na sekundę kwadrat.)
 
Linia 12: Linia 12:
 
<math>F=m \times g</math>
 
<math>F=m \times g</math>
  
<math>F=1[kg] \times 9,81[m/s^2]</math>
+
<math>F=1[kg] \times 9,81[\frac{m}{s^2}]</math>
  
  
Ponieważ <math>[N]=[kg] \times [m/s^2]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.
+
Ponieważ <math>[N]=[kg] \times [\frac{m}{s^2}]</math> otrzymujemy <math>F=9,81[N]</math>.
  
  

Aktualna wersja na dzień 13:18, 1 kwi 2014

Wg definicji jest to siła w ruchu obrotowym. Siłę tę wyrażamy w Niutonometrach [Nm]. Zobrazować to możemy na przykładzie: mamy wał wykonujący ruch obrotowy (na przykład wał korbowy silnika), do którego mocujemy ramię długości jednego metra. Na ramieniu mamy ciężar (dla potrzeb definicji przyjmijmy 1kg), który chcemy poruszyć.

Moment obrotowy obliczamy z prostego wzoru:

$ M_0=r \times F $

gdzie $ M_0 $ - moment obrotowy, r - promień wiodący (w naszym przypadku 1m), F - siła.


Przeliczamy ciężar (1kg) na siłę:

$ F=m \times g $

$ F=1[kg] \times 9,81[\frac{m}{s^2}] $


Ponieważ $ [N]=[kg] \times [\frac{m}{s^2}] $ otrzymujemy $ F=9,81[N] $.


Z powyższego otrzymujemy $ M_0=9,81[Nm] $.