Połączenie w gwiazdę i w trójkąt: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia pneumatyki
(Utworzono nową stronę "Trójfazowe silniki elektryczne mogą być połączone na dwa sposoby: w gwiazdę (Y) i w trójkąt (Δ). Uzwojenia fazowe w silniku trójfazowym są oznaczone jako: U, ...")
(Brak różnic)

Wersja z 11:08, 1 kwi 2014

Trójfazowe silniki elektryczne mogą być połączone na dwa sposoby: w gwiazdę (Y) i w trójkąt (Δ). Uzwojenia fazowe w silniku trójfazowym są oznaczone jako: U, V i W (U1 - U2; V1 - V2; W1 - W2). Przy połączeniu w gwiazdę (Y) "końcówki" uzwojeń fazowych silnika są połączone tworząc punkt zero co wygląda jak gwiazda (Y).

Na rysunku pokazane jest połączenie uzwojeń silnika w gwiazdę. Na drugim rysunku widać układ zacisków przy połączeniu w gwiazdę. Przykład odpowiada połączeniu przy napięciu 690V.

Między uzwojeniami będzie panowało napięcie fazowe (napięcie fazowe = napięcie między przewodowe / $ \sqrt{3} $; np. 400V = 690 / $ \sqrt{3} $).

Natężenie prądu I h w kierunku punktu zero staje się natężeniem fazowym i w związku z tym prąd fazowy o tym natężeniu I f = I h będzie płynął przez uzwojenia.

Na rysunku pokazane jest połączenie uzwojeń silnika w trójkąt. Górny rysunek pokazuje układ zacisków przy połączeniu w trójkąt. Przykład odpowiada połączeniu przy napięciu 400V.

Przy połączeniu w trójkąt (Δ) łączy się końcówki różnych faz formując trójkąt (Δ). Między uzwojeniami będzie panowało napięcie między przewodowe. Natężenie prądu I h w silniku jest to natężenie główne podzielone między uzwojenia i dające prąd fazowy równy I h / $ \sqrt{3} $ = I f. Ten sam silnik może być połączony w gwiazdę przy napięciu 690 V i w trójkąt przy napięciu 400 V. W obu przypadkach napięcie w uzwojeniach będzie równe 400 V. Natężenie prądu silniku będzie niższe przy połączeniu w gwiazdę i napięciu 690 V niż przy połączeniu w trójkąt i napięciu 400 V. Stosunek wartości obu prądów wynosi $ \sqrt{3} $.

Zasilanie sieciowe podłączone jest do zacisków silnika trójfazowego oznaczonych U, V i W. Sekwencja faz to: L1, L2, L3. Oznacza to, że silnik będzie obracał się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara patrząc od strony punktu D. Aby silnik obracał się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara przełącza się dwa z trzech przewodów podłączonych do startera lub do silnika. Skontrolować pracę wentylatora chłodzącego jeżeli obraca się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.