Moment obrotowy silnika elektrycznego

Z Encyklopedia pneumatyki

Moment obrotowy silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika. Każdy silnik ma swój maksymalny moment obrotowy. Obciążenie powyżej tej wartości oznacza, że silnik nie będzie w stanie wykonywać ruchu wirowego. Przy normalnym obciążeniu silnik pracuje najczęściej poniżej maksymalnej wartości momentu obrotowego, jednakże faza rozruchu wywołuje dodatkowe obciążenie.Charakterystyki silnika są zwykle prezentowane formie krzywych.

[[Plik:Moment_obrotowy1.svg|frame|Krzywa momentu obrotowego dla silnika indukcyjnego zwartego. Przy uruchomieniu silnika wartość momentu jest wysoka. Podczas przyspieszania najpierw nieznacznie spada, a następnie wzrasta do wartości maksymalnej zanim zacznie spadać.]

Gdzie

  • M - moment obrotowy.
  • $ M^{st} $ - moment obrotowy przy uruchomieniu.
  • $ M^{max} $ - maksymalna wartość momentu obrotowego.
  • $ M^{min} $ - minimalna wartość momentu obrotowego.
  • $ M^n $ - znamionowa wartość momentu obrotowego.